Erik Jonk
Erik Jonk Good vibes 3 apr 2017
Leestijd: 2 minuten

Door de Museumweek is ‘echt goud’ nooit ver weg

Ruim 400 musea hebben de deuren zeven dagen open om hun pronkstukken in de schijnwerpers te zetten.

Plotseling stond er zondag in Dordrecht een joekel van een Gouden Letterkast op het Statenplein. Tv-presentator Klaas van Kruistum, bekend als de Mol van Wie Is De Mol? 2016, onthulde de tijdelijke bezienswaardigheid en opende zo de Nationale Museumweek 2017. Metro volgt deze week vijf dagen lang.

Ons Echte Goud

Waar goud twee eeuwen geleden ‘iets was dat in het Wilde Westen lag’, daar ligt het nu in onze eigen musea zo is de gedachte achter de Nationale Museumweek. ‘Ons Echte Goud, dichterbij dan je denkt’, zo luidt de slogan en dat goud wordt getoond door ruim 400 musea die tot en met zondag de deuren wijd openzetten. Maar dat niet alleen. De hele week worden verhalen over museumpronkstukken verteld aan scholieren, passanten en via social media.

Door de Museumweek is 'echt goud' nooit ver weg
Foto: Joris Lousberg

22.000 museumkaarthouders hebben recent hun stem uitgebracht op een nieuw Gouden Pronkstuk. Een ruime meerderheid stemde op de Letterkast in Dordrecht. Deze letterkast is in originele vorm in het plaatselijke Onderwijsmuseum te zien. Hij werd precies tweehonderd jaar geleden ontwikkeld om leerlingen te leren lezen. Tijdens de Nationale Museumweek kan iedereen tweets met de hashtag #GoudenZin plaatsen. Deze tweets verschijnen op een levensgroot LED-scherm in de Gouden Letterkast.

Meer waardering

De Nationale Museumweek probeert samen met de musea zeven dagen lang een zo groot mogelijk publiek te bereiken en zo meer waardering voor museale collecties te krijgen. Mirjam Moll, manager collectieve promotie bij de Museumvereniging: „We willen heel Nederland opnieuw trots laten zijn op de museumschatten in de buurt. Pronkstukken die je verwonderen, verbazen of ontroeren. Ook dit jaar brengen we die letterlijk naar buiten (zoals in Dordrecht, red.), voor iedereen zichtbaar. Met de Gouden Pronkstukken, pop-upmusea en met acties bereiken we ook mensen die nooit musea bezoeken.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.