ROERMOND (ANP) - Drie bezoekers van het Solarfestival in Roermond zijn zaterdagochtend gewond geraakt toen lekkend gas ontvlamde. Dat gebeurde bij het verwisselen van gasflessen van een kookstel op de camping bij het festivalterrein. Dat maakte de brandweer bekend.

De drie slachtoffers liepen brandwonden aan hun benen op. Een van hen werd naar een ziekenhuis gebracht, de twee anderen konden door EHBO en ambulancedienst worden verpleegd.

De eigen brandweer van Solar heeft de brand geblust. Vrijdagavond was al iets soortgelijks gebeurd. Toen spoot ook gas uit een gasfles tijdens het verwisselen van de flessen van een kookstel. Dat incident had plaats in een tent, waardoor die in brand vloog. Een festivalganger raakte gewond.

Hoge druk

Volgens de woordvoerder van de brandweer zijn de gasflessen door de hete temperaturen opgewarmd, waardoor het gas in de fles uitzet en de druk toeneemt. Bij het verwisselen van gasflessen voor kookstellen kan er dan onder hoge druk veel gas vrijkomen. Onvoorzichtigheid met vuur doet de rest.

Aanvankelijk meldde de brandweer dat op het festivalterrein een gasfles zou zijn ontploft. Dat waren ook de eerste meldingen die door festivalgangers werden gedaan, zei de woordvoerder.

Zo'n 27.000 mensen zijn bij het tweedaagse festival aan de Roermondse Maasplassen. Op het programma staan onder meer Fresku, The Opposites, De Kraaien en Kleine Viezerik.