De arts van de bewoonster van verpleeghuis Mariahoeve in Den Haag die na het inslikken van een chloortablet overleed, heeft een inschattingsfout gemaakt. Dat zegt dinsdag een woordvoerder van zorgaanbieder Florence Zorg, waar Mariahoeve onder valt. Of de arts op non-actief is gesteld wil de zegsvrouw vanwege nog lopend onderzoek niet kwijt.

De 90-jarige vrouw, die aan dementie leed, werd op 5 maart aangetroffen met een tablet in haar mond. De van de grond opgeraapte chloortablet was nog niet volledig opgelost. De verzorging haalde de tablet onmiddellijk uit haar mond, waarna contact de hulpdiensten werden ingeschakeld.

De situatie leek in eerste instantie niet ernstig, waarna de arts besloot haar niet naar een ziekenhuis te laten vervoeren. Hij liet de bewoonster die nacht wel regelmatig controleren door verplegers.

Toen haar situatie een dag later toch verslechterde werd ze opgenomen in het ziekenhuis. Daar bleken haar maag en longen beschadigd. De vrouw overleed uiteindelijk twee dagen nadat ze de tablet had binnengekregen.

Florence is nog wel tevreden over haar artsen en verplegers. "Ze doen ontzettend hun best", zegt de woordvoerder. "Het gaat hier om een incident. Wel een erg vervelend incident natuurlijk." De Inspectie voor de Gezondheidszorg en Florence Zorg doen onderzoek naar de dood van de vrouw.