De Consumentenbond is in het geweer gekomen tegen verpakkingen met misleidende teksten. Sommige fabrikanten zijn overstag gegaan, maar bepaalde leveranciers weigeren aanpassingen en komen volgens de bond met allerhande smoezen om de teksten te verdedigen.

Zo zijn Albert Heijn, Healthy People en Rivella aangeschreven iets te doen aan verpakkingen van bepaalde producten, maar zij bedienen zich volgens directeur Bart Combée van de Consumentenbond van kletspraat. "Veel fabrikanten hebben etiketten aangepast na kritiek van ons, maar sommige proberen hun trucs met allerlei kromme verhalen recht te praten."

Op de verpakking van Healthy People blauwe bosbes en framboos staan twee handen vol met deze vruchten, terwijl het product voornamelijk uit witte druivensap bestaat met een beetje bessen- en frambozenpuree. De fabrikant zegt het witte druivensap toe te voegen "omdat het een uitstekende smaakdrager is".

Op de verpakking van Rivella staat prominent 'met natuurlijke ingrediënten', terwijl er drie synthetische zoetstoffen inzitten. Verweer van de fabrikant is dat er niet staat 'alléén natuurlijke ingrediënten'. En Albert Heijn verdedigt zijn guacamole-dip, waarin slechts 0,7% avocadopoeder zit, door te zeggen dat het een dipsaus is en dus geen echte guacamole.

Dergelijke teksten zijn de Consumentenbond een doorn in het oog. Suikers die worden vermomd als 'geconcentreerd appelsap' of fructose, wekken ook bij de consumenten zelf veel irritatie op, zo bleek uit een oproep van de bond. Ook de manier waarop Albert Heijn ouders misleidt met 'pure en eerlijke babyvoeding', maakte reacties los. Namen als 'risotto met erwten en champignons' en 'rijstschotel met broccoli en kip' suggereren variatie in smaak. "Maar zulke maaltijden bevatten vooral water en wortel", stelt de bond. "In de risotto zit maar liefst 30 procent wortels en 13 procent doperwten, maar op de verpakking is geen wortel te zien."

Inmiddels heeft de Consumentenbond onder meer succes gehad bij Appelsientje. Het stempel '100 procent puur' op de verpakking bij enkele sappen is eerst veranderd in 'puur genieten', maar later helemaal verwijderd. Gouda's Glorie heeft het etiket van halfvolle fritessaus aangepast. De tekst '80 procent minder calorieën' is in vergelijking met echte mayonaise. Vergeleken met fritessaus scheelt het slechts 54 procent. Unox heeft op de blikken 'stevige soepen' eerlijk gezegd dat er niet meer dan 10 gram groente per kom in zit.