Hurken in snikhete polyester tentjes, slapen op keiharde matjes en koken met knullige gaspitjes? Het is in Nederland allang uit de mode. Sinds een aantal jaar kamperen we met alle comfort van thuis. Onze tenten zijn tegenwoordig gemaakt van ademend katoen, zijn ruim en koel, onze bedden zijn dik en zacht en onze kampeerkeukens kunnen wedijveren met dat van een sterrenrestaurant.

Ons 'glamping' is ook de Chinezen opgevallen, aldus Danny Hazewindus van de Holland Camping Group. "Traditioneel hebben Chinezen niets met kamperen. Vooral de stedelijke middenklasse associeert het met armoede. Maar onze nieuwe luxe manier van kamperen spreekt hun enorm aan", weet de voorman van de vereniging van Nederlandse kampeerfabrikanten. "Ze houden bovendien van sjieke Europese merken en dit zien ze als een manier om zich te onderscheiden."

De afgelopen jaren zag hij de bezoekersaantallen op Chinese kampeerbeurzen als die in Beijing elk jaar verdubbelen. Het Hollandse paviljoen krijgt daar steeds meer belangstelling van de Chinese stedelijke middenklasse. Hazewindus denkt met de Holland Camping Group de Chinese markt te kunnen voorzien van Hollandse tenten, matrassen, kampeermeubelen en al het andere wat onze nieuwe manier van kamperen zo comfortabel maakt. "Uiteindelijk kan Hollands kamperen net zo'n exportproduct worden als bloemen", denkt hij.

Ook de Chinese overheid ziet het kamperen wel zitten. "China wil dat toeristen hun geld in eigen land uitgeven, in plaats van op vakantie in Europa", aldus Hazewindus. "Daarom gaan ze vol inzetten op campings. Alleen in het komende jaar worden er al driehonderd neergezet, ook weer met Nederlandse know-how." De eerste Kip-caravans rijden al rond in in het land, weet hij. "Dat had trouwens nogal wat voeten in de aarde", lacht hij. "Chinese auto's hebben namelijk geen trekhaken."