Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 21 nov 2017
Leestijd: 3 minuten

Waar is jouw favoriete stationssnack het goedkoopst?

Je hebt de trein gemist of je bent te vroeg op het station en je krijgt trek in iets. Voor de forens die regelmatig een snack koopt, is het dan verstandig om te kijken waar je het goedkoopste uit bent. De Consumentenbond onderzocht de prijzen van de tussendoortjes op treinstations en wat blijkt: „Bij de ene zaak betaal je twee keer zo veel als bij de andere.”

Grote prijsverschillen

Neem bijvoorbeeld de prijs van een koffie met croissantje. Dat varieert tussen de 2,85 en 5,80 euro. Het duurste is Starbucks. En natuurlijk zit er wel een smaakverschil tussen een koffie van laatstgenoemde (3,80 euro) en de AH to go (1,60 euro) „maar we willen de reizigers hiermee bewustmaken van de prijsverschillen die er zijn op de treinstations”, zegt Babs van der Staak van de Consumentenbond. „We hebben een normale koffie bij de Starbucks vergeleken met een normale koffie elders. Dus geen hippe toppings of zo.”

Wat de Consumentenbond wil, is de reiziger meegeven wat de prijsverschillen zijn. Want bij producten waar geen smaak- of kwaliteitsverschil is, zoals bij een flesje water of een chocoladereep, is het prijsverschil heel duidelijk. „Dan zeggen wij; als je de keuze hebt dan is het aan te raden om voor een flesje water naar de Etos te gaan waar dit 1 euro kost in plaats van naar de Starbucks waar water voor 2,50 euro te koop is.”

Geen keus op kleine stations

Een Twix of Snickers kost bij Etos en AH to go zo’n 0,20 euro minder dan bij Kiosk. Het gaat dan natuurlijk maar om een paar dubbeltjes, maar een forens met een suikerverslaving die iedere middag na zijn fulltime baan een Snickers koopt bij de Kiosk is op jaarbasis bijna 50 euro meer kwijt dan als hij het elders had gekocht.

Natuurlijk is er niet op elk station (ruime) keuze. Op kleinere stations is er vaak alleen een Kiosk. „Daar valt dus weinig te kiezen en moet je het doen met het gemiddelde tot bovengemiddelde prijsniveau”, aldus de Consumentenbond. De prijzen van de ketens zijn op elk station min of meer hetzelfde, behalve bij The Döner Company en op Schiphol.

De goedkoopste en duurste

De onderzoekers van de Consumentenbond reisden voor de nieuwe Consumentengids naar negen grote treinstations om de prijzen te peilen bij in totaal 76 vestigingen van AH to go, Ako, Bruna, De Broodzaak, The Döner Company, Etos, Julia’s, Kiosk, La Place, Smullers en Starbucks. Ze hebben zich daarbij gericht op zo’n vijftig drankjes en koude tussendoortjes. Voor veel tussendoortjes is de reiziger het goedkoopst uit bij AH to go. Starbucks is veruit het duurst.

Op naar AH to go en Etos dan maar, zou je zeggen. Maar nee, zegt de Consumentenbond. „Het is misschien een inkoppertje”, zegt Van der Staak. „Maar het goedkoopste is om zelf iets van thuis mee te nemen.” Want ook werden de stationsprijzen met die van Nederlands grootste supermarktketen Albert Heijn vergeleken. „Een los blikje Coca-Cola kost 0,62 eurocent bij Albert Heijn. Op het station betaal je er minstens twee keer zo veel voor”, valt te lezen in de Consumentengids. „Ook voor een banaan betaal je al snel het dubbele. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. De enige uitzondering is een reepje chocola van Tony Chocolonely. Dat kost minder bij AH to go dan bij diens grote broer.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.