Jessica Heijmans
Jessica Heijmans Nieuws 22 sep 2017
Leestijd: 4 minuten

‘Als je na 15 rijlessen slaagt, ben je supertalent’

Ben jij geslaagd voor je eerste rijexamen? 50 procent kans van niet. Uit cijfers van het CBR blijkt namelijk dat de helft van examenkandidaten het ‘roze papiertje’ de eerste keer niet weet te behalen. En dat is een statistiek waar de brancheorganisaties en het CBR graag van af willen.

Om het autorijbewijs te halen heb je gemiddeld 38.38 uur rijles nodig, blijkt uit een onderzoek van het CBR. Maar van deze tijd maakt lang niet iedereen gebruik. Rijexaminatoren en de brancheorganisaties, waaronder de Vereniging Rijschool Belang (VRB), BOVAG en de Federatie Autorijschool Management (FAM), maken zich zorgen over het niveau van de kandidaten, en wijten dit voor een deel aan de zogenaamde stuntpakketten van rijscholen.

Examen na 10 lessen

„Er komen soms rijexamenkandidaten opdraven die maar vier rijlessen kregen. Dat is toch bizar”, vertelt Peter van Neck van de VRB in De Telegraaf. „Tien lessen plus examen. Dan weet je eigenlijk vooraf al dat je genept wordt. Maar toch worden ze verkocht. En erger nog, deze leerlingen komen ook opdraven om af te rijden.”

Brancheorganisatie BOVAG krijgt eveneens signalen van examinatoren dat er leerlingen bij zijn die niet goed voorbereid zijn op het examen. „Terwijl het niveau in Nederland hoog is: het is vol en druk in het verkeer.” vertelt woordvoerder Paul de Waal aan Metro. „Slaag je na 15 lessen, dan ben je echt een supertalent .”

Ook de voorzitter van de VRB meent dat leerlingen nu meer lessen nodig hebben dan een aantal jaren terug. „Zo’n 20 tot 30 jaar geleden had je aan 25 lessen wellicht genoeg, maar de verkeersintensiteit is hoger geworden”, vertelt hij.

Druk vanuit de klant

Hoewel de brancheorganisaties pleiten voor betere kwaliteitscontrole van de rijscholen en instructeurs, ligt de verantwoordelijkheid ook bij de consument. „Diverse factoren spelen een rol bij het lessen”, leggen twee rijinstructeurs uit, die op het moment van spreken wachten tot hun leerlingen terugkomen van het examen.

„Het is mogelijk dat de leerling of ouders per se willen dat het examen wordt aangevraagd, terwijl jij van mening bent dat hij of zij er nog niet klaar voor is. Dat kun je dat diverse malen aangeven, maar op een gegeven moment zijn er twee opties: of je laat de leerling toch afrijden of hij gaat naar een andere rijschool. Daarnaast is het nu druk bij het CBR. Daardoor moet je een examen al ver van te voren aanvragen.”

Hoeveel lessen uiteindelijk nodig zijn, dat verschilt bovendien sterk per persoon. „Het gaat om de individuele behoeften”, vertelt een van de rijinstructeurs bij de CBR-locatie. „Iemand die al eerder heeft gereden, zou bijvoorbeeld w

el na 10 lessen kunnen slagen.”

‘Met vlag en wimpel’

Voor de toen 22-jarige Mandy werkte het wel om minder lessen dan het gemiddelde te nemen „Ik had een pakket van 20 lessen en kreeg al tijdens de proefles te horen dat ik het een en ander onder de knie had. Op de dag van het examen was ik heel erg zenuwachtig, maar ik ben gewoon begonnen met rijden met het idee dat de mensen die ervan wisten, mijn ouders en rijleraar, vertrouwen in mij hadden. Na een rit van ongeveer 20 minuten was ik weer terug op het CBR en met vlag en rimpel geslaagd.”

Ook Carmen, die op 17-jarige leeftijd met lessen begon, koos voor 20 lessen, omdat ze al eerder had geoefend met haar vader. „Na deze lessen heb ik in overleg met mijn instructeur besloten om het examen te doen. Helaas haalde ik het niet direct, omdat ik niet zeker genoeg was. Dit kwam wellicht ook doordat de CBR-baas achterin zat.” Binnen drie lessen wist ze alsnog te slagen. Maar, zo stelt zij „een pakket van 25 lessen was wellicht beter geweest.”

„Een goede instructeur stuurt je pas op examen als je daaraan toe bent, of dat nu na 10 of 100 lessen is”, schrijft Jill op onze Facebookpagina. Een wijsheid die Joey in de praktijk heeft kunnen ervaren. „Na 20 lessen adviseerde mijn rijinstructeur mij om nog 16 lessen extra te nemen, omdat hij er nog niet 100 procent van overtuigd was dat ik het examen zou halen. Dit bleek uiteindelijk een goede keuze, want daarna ben ik in één keer geslaagd.”

Bewustwording

Om ouders en leerlingen beter voor te lichten over rijlessen, start in oktober een bewustwordingscampagne van het CBR in samenwerking met de rijschoolbrancheverenigingen BOVAG, FAM en VRB. „Het is belangrijk dat leerlingen en ouders beseffen waar ze aan beginnen. Als je mensen vraagt hoeveel lessen ze gemiddeld nodig hebben, wordt er weleens 18 genoemd, maar dat is dus 38”, vertelt BOVAG-woordvoerder De Waal. Leerlingen moeten oefenen, oefenen en nog eens oefenen onder begeleiding van iemand die ziet wat zij goed en fout doen, meent hij. „Je moet letterlijk kilometers maken.”

Bovendien, meent de VRB, „moet de consument zich realiseren dat je niet alleen een opleiding volgt om het rijbewijs zelf.” Het CBR raadt dan ook aan om meer tijd te besteden aan het kiezen van een rijschool. „Want een goede rijopleiding is de basis voor een veilig leven op de weg”, aldus de woordvoerder.

Of de leerlingen van de twee rijinstructeurs geslaagd zijn, dat blijft een vraag. Maar: 50 procent kans, toch?

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.