Jessica Heijmans
Jessica Heijmans Binnenland 14 apr 2017
Leestijd: 3 minuten

Rijenradar toont wachtrijen attracties Amsterdam

Wil je een bezoekje brengen aan De Nachtwacht, maar heb je niet zoveel zin in een lange wachtrij? Dan kun je vanaf nu eerst de Rijenradar (Engels: Livelines) raadplegen. Met deze proef worden de wachttijden in onze hoofdstad zichtbaar, en dat is een wereldprimeur volgens Amsterdam Marketing.

Op 14 april is Amsterdam Marketing, in samenwerking met de Gemeente Amsterdam, een pilot gestart om real time informatie over wachttijden bij musea en andere attracties beschikbaar te stellen aan bezoekers én bewoners van Amsterdam. Op dit moment werken tien musea en attracties mee aan het experiment, waaronder trekpleisters als het Rijksmuseum, het Anne Frank Huis en de Heineken Experience.

Bezoekers spreiden

Het idee is ontstaan na contact met de Efteling, die bezoekers sinds enige tijd real time informatie geeft over de wachtrijen in het park. En dat kan ook in Amsterdam van pas komen. „We hebben het in Amsterdam op sommige momenten in het jaar en op bepaalde plekken erg druk”, begint Nico Mulder, marketingstrateeg bij I amsterdam. „Als ik naar een andere stad ga wil ik weten hoe lang die rij is, zodat ik de rest van mijn tijd beter kan besteden, door bijvoorbeeld naar een andere plek te gaan waar de rij minder lang is.”

Het doel van het experiment is niet zozeer meer bezoekers naar Amsterdam te trekken, maar juist het bezoek van mensen te verbeteren, stelt Mulder. Tegelijkertijd wordt er bekeken of het inzicht in de wachttijden een bijdrage kan leveren aan het spreiden van bezoekers over onze hoofdstad en de regio.

Hoe wordt de wachttijd bepaald?

De lengte van een wachtrij wordt door de locatie zelf bepaald. „Zij hebben veel ervaring met wachtrijen”, stelt Mulder. „Elke dag staan medewerkers bij de wachtrij om te kijken of het goed gaat, welke mensen nog kaartjes moeten kopen et cetera. Op basis van de lengte van de wachtrij en hoe snel mensen door een attractie gaan, bepalen zij hoe snel de rij zich ontwikkelt.”

Deze data worden door de locaties ingevoerd op de website van I amsterdam, en vervolgens kunnen gebruikers de wachttijden checken via de (mobiele) website en de sociale media-kanalen. De tijden worden elk halfuur – of sneller – ververst. Je kunt op de website bovendien precies zien hoe lang het geleden is dat een rij is bijgewerkt.

https://twitter.com/Stichting_AM/status/852802357544878081

Succesvolle proef?

Het experiment zal drie maanden duren en wordt geëvalueerd door de wachtrijgegevens te monitoren, (klik)gedrag van bezoekers te bekijken en pop-up vragen te stellen. Maar wanneer is de proef nou echt succesvol gebleken? „Ten eerste moet er veel aandacht zijn voor het experiment, maar we moeten ook zien dat het mensen daadwerkelijk verleidt om naar andere plekken te gaan. Uiteindelijk is het de bedoeling om de ervaring van bezoekers te verbeteren, maar ook de overlast voor bewoners van Amsterdam te beperken.”

Als blijkt dat de pilot succesvol is, worden meer instellingen toegevoegd aan het systeem. En dat zullen ook locaties buiten Amsterdam zijn. „We werken nu al samen met het Cobra Museum in Amstelveen en het Frans Halsmuseum in Haarlem. Als Amsterdam Marketing werken we ook aan het verspreiden van toeristen buiten Amsterdam, in de regio.”

Tevens wordt er gekeken naar andere technische toepassingen, zoals data op basis van camera’s of het gebruiken van beacons – zenders die je kunt bevestigen op objecten en die contact kunnen maken met je smartphone. Mulder stelt bovendien dat er contact is met Google. Maar omdat zij op dit moment met druktemeters werken die zijn gebaseerd op het verleden, laat die samenwerking nog even op zich wachten.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.