Jessica Heijmans
Jessica Heijmans Nieuws 28 apr 2017
Leestijd: 3 minuten

Efteling versoepelt gehandicaptenbeleid na ophef

Bezoekers van de Efteling hoeven niet langer middels een doktersverklaring te bewijzen dat zij gehandicapt zijn. Na een reeks klachten heeft het pretpark besloten de maatregelen te versoepelen.

„De Efteling wil ál haar gasten een onvergetelijk en veilig dagje uit bezorgen. Dus ook gasten met een beperking”, is te lezen in de verklaring van het pretpark. Daarom zal het attractiepark niet langer om een doktersverklaring vragen aan mensen met een handicap, maar kunnen zij zelf aangeven dat ze geen gebruik kunnen maken van de reguliere wachtrijen.

Waarom deze verandering?

Sinds 1 maart moesten alle gehandicapte bezoekers die gebruik dienden te maken van de speciale voorzieningen een doktersverklaring laten zien, in plaats van enkel mensen met een niet zo zichtbare handicap, vanwege veiligheidsoverwegingen en om eventueel misbruik te voorkomen. „We waren eerst niet consequent in het vragen om een verklaring, wat verwarring bracht onder medewerkers en (gehandicapte) bezoekers. Het vroeg om een medische inschatting door medewerkers”, aldus een woordvoerder van de Efteling tegen Metro.

Om deze reden werd besloten één lijn te trekken en iedereen om een verklaring te vragen. Het nieuwe beleid kwam de Efteling echter op veel kritiek te staan, onder meer van de Tilburgse Amber Bindels die vanwege spasmen in een rolstoel zit. Een tweet waarin zij zich afvroeg waarom ze ineens moest bewijzen dat ze gehandicapt is, leidde zelfs tot Kamervragen.

Aanpassing beleid

De serie klachten gingen de Efteling niet in de koude kleren zitten. „Wij realiseerden ons niet dat er aan de achterkant dingen zijn veranderd, en dat het nu omslachtig is om een verklaring te krijgen. Het kan niet overal, er komen hoge kosten bij kijken, niet iedereen heeft het al in huis.”

De Efteling heeft op vrijdag daarom opnieuw het gehandicaptenbegeleid aangepast. Gasten hoeven niet langer een doktersverklaring te overleggen, maar kunnen zelf in een faciliteitenverklaring invullen wat ze wel en niet kunnen. Hierin staat dat je niet in staat bent om attracties via de gewone wachtrij te bezoeken en je kunt aangeven of je wel of geen hulp nodig hebt van een begeleider.

Misbruik?

Om misbruik te voorkomen, kan de Efteling steekproefsgewijs of bij twijfel vragen naar een officieel bewijs van beperking, zoals een Autipas of een Gehandicaptenparkeerkaart. „We gaan uit van vertrouwen, maar in het geval van twijfel kunnen wij vragen naar officiële documenten. Deze hebben gehandicapte mensen vaak al bij zich”, aldus de woordvoerder. In de voorwaarden wijst het pretpark er tevens op dat een faciliteitenkaart geen voorrangskaart is. De wachttijden bij een rolstoelingang zouden niet korter zijn dan bij de reguliere wachtrij.

Over misbruik maakt het park zich dan ook niet zoveel zorgen. „Wellicht zijn er 1 à 2 mensen die misbruik van de verklaring maken, maar de sociale controle is hoog in het park, dus laten we er met z’n allen voor waken”, aldus een woordvoerder van het park. „Gastgerichtheid vinden wij belangrijker, we willen geen drempel vormen voor gehandicapte mensen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.