Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 31 mrt 2017
Leestijd: 2 minuten

Hond Max is slecht voor de verkoop van je huis

Wie zijn huis wil verkopen kan er maar beter voor zorgen dat de huisdieren buitenshuis verblijven bij een bezichtiging. Dieren, sigarettenrook en etenslucht (ook geen appeltaart!) zijn de grootste afknapper voor huizenkopers. En vergeet je tijgerslip aan de waslijn niet.

Zaterdag is de NVM Open Huizen Dag en je wil natuurlijk dat je huis er picobello uitziet voor potentiële kopers. Logisch dus dat je er de bezem doorheen haalt. Maar vergeet ook de details niet. De allesbepalende eerste indruk van kopers wordt namelijk niet bepaald door de aanblik, maar door de geur, zegt aankoopmakelaar Libero Aankoop.

Stinken

Huizen die geuren naar sigarettenrook of etenslucht krijgen van de helft van de ondervraagden het etiket ‘regelrechte afknapper’ opgeplakt. Ook de geur en/of de aanwezigheid van huisdieren tijdens een bezichtiging kunnen een snelle verkoop saboteren. Maar liefst 30 procent beoordeelt dit negatief.

Maar één eerste indruk

Een kans voor een eerste indruk krijg je maar een keer en dat geldt ook voor een woning. De potentiële kopers die ondervraagd werden, hebben voorbeelden gegeven van ’vergeten details’ die hun eindoordeel negatief hebben beïnvloed. Een tijgerslip aan de waslijn, vergeelde muren en plafonds door sigarettenrook en een koud huis zijn enkele voorbeelden. Wat nog meer de duur van het ’te koop’ staan kan verlengen, is rommel in huis of een slecht onderhouden (voor)tuin.

Wees dus alert op details zaterdag, want volgens directeur Korné Pot van Libero Aankoop „krijgt de koper het langzaam maar zeker weer voor het zeggen dit jaar”, omdat de rek uit de woningmarkt is.

Waar geven kopers wel de voorkeur aan?

1. Zelf aanwezig zijn om vragen te beantwoorden en te vertellen over de woning

2. Brandende geurkaarsen of olie

3. De verwarming aan en goede verlichting

4. Een huis met een zoveel mogelijk neutraal aanzicht. Dus bijvoorbeeld geen persoonlijke foto’s.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.