Redactie Metro
Redactie Metro Nieuws 1 jan 2017
Leestijd: 3 minuten

Met deze trucs weten reclamemakers jou te verleiden

Het is maandag precies vijftig jaar geleden dat de Stichting Etherreclame (Ster) voor het eerst een reclameblok uitzond op de Nederlandse televisie. Op 2 januari 1967 waren zeven commercials vijf minuten lang te zien op Nederland 1. Al vanaf de eerste seconden gebruikten merken handige tools om het publiek te beïnvloeden: welke verkooptrucs gebruiken reclamemakers om jou te verleiden?

Testimonials

Mensen zijn kuddedieren en houden elkaar voortdurend in de gaten. Daar weten deskundigen handig op in te spelen. Producten die door consumentenorganisaties als beste worden getest, worden dan ook meestal goed verkocht (‘maar liefst 80 procent van het panel zou dit product aanbevelen’). Ook de inzet van figuranten (‘Ik was eerst sceptisch, maar mijn kleding is écht schoner’) of De Expert (witte jas, ronde bril, serieuze gelaatsuitdrukking) blijken goede verleiders te zijn. Autoriteiten wordt veel kennis en vertrouwen toegedacht.

Vertedering

Een hoog gehalte aan schattigheid verovert binnen no-time een mensenhart. Ga maar na: het gebruik van een hondje of een klein kind zorgt ervoor dat de ‘oh’s’ en ‘ah’s’ gauw in onze gedachten opkomen. Vervolgens kennen we aan het product vrijwel dezelfde eigenschappen toe als de persoon of het dier: eerlijk, onschuldig en authentiek.

Persoonlijk

Door aan te sluiten bij de persoonlijke belevingswereld van ‘de gewone mens’ proberen makers de verkoop van hun product of dienst te vergroten. Alledaagse irritaties of –handelingen zorgen voor herkenning en identificatie, waardoor de kans groter is dat jij een bepaalde dienst of product aanschaft. De kloof tussen het product en de kijker wordt verkleind.

Muziek

Reclame en muziek zijn haast onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als je de muziek in een commercial waardeert, dan zal je het product ook leuker vinden. Andersom is ook het geval: hoor je de muziek, dan herinner je je weer het product. Uit een analyse van Ipsos UK blijkt dat televisiereclames die muziek bevatten, een hogere aankoopbereidheid en sterkere merkbinding hebben dan commercials die dit niet hebben.

Emotie

Humor, verdriet, boosheid: emotie werkt. Reclamemakers hopen klanten aan zich te binden door te spelen met bepaalde gevoelens. Humor in een reclame zorgt ervoor dat consumenten een positief gevoel bij een product of dienst associëren. Omgekeerd is ook het geval: commercials die niet bij jouw smaak aansluiten, zal je liever willen vermijden.

Aanbiedingen en spaaracties

Het is hét sleutelwoord voor reclamemakers: ‘gratis’, ‘sale’ of uitspraken als ‘Twee halen één betalen’. Voor consumenten is korting aantrekkelijk, zeker als er een beperkte tijd bestaat om het product of de korting te krijgen. Mensen zijn geneigd om meerdere producten te kopen als deze schaars zijn en uit de angst om de korting mis te lopen.

Beroemdheden

Zeg George Clooney, dan zeg je Nespresso. Uit promotieonderzoek van Mirre Stallen van de Erasmus Universiteit in Rotterdam blijkt dat populaire figuren prettige gevoelens losmaken in onze hersenen, waardoor je eerder geneigd bent het te kopen.

Seks

Sex sells. Een sterk staaltje erotische filmkunst triggert mensen. Als seks ergens in slaagt, dan is het wel het verkrijgen van aandacht. En dat is precies wat reclamemakers willen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.