Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 30 mei 2016
Leestijd: 2 minuten

Straks ook je auto parkeren met de ov-chipkaart

De ov-chipkaart is straks niet alleen handig voor het openbaar vervoer, je kunt er ook je auto mee parkeren. Je stapt vanuit de trein zo de auto in, zonder in de rij te hoeven staan bij de parkeerautomaat. Betalen doe je achteraf.

„Het is een mooie koppeling van privé-vervoer met het openbaar vervoer”, zegt wethouder Roy Luca (verkeer) van Zeist. Deze gemeente gaat voor de zomer een pilot starten met dit nieuwe parkeersysteem dat te gebruiken is in parkeergarages, maar ook op straat. „Je scant je ov-chipkaart bij de paslezer bij de slagboom en je kunt in en -uitrijden. Het enige wat je moet doen, is je ov-chipkaart eenmalig online koppelen aan de kaart.”

Privacy

In enkele gemeenten is het al mogelijk te parkeren met de ov-chipkaart, maar deze moet dan wel gekoppeld zijn aan een stadspas. „Met het systeem van IP Parking dat wij gebruiken kan iedereen die in het bezit is van een ov-chipkaart meedoen”, zegt Luca. De privacy van de kaarthouder is hierbij gewaarborgd. „De registratie van het kenteken gebeurt op kaartnummer en niet op klantgegevens, die zijn afgeschermd. Dit was een belangrijke voorwaarden voor de grote ov-maatschappijen om deze stap te durven zetten.”

Het systeem werkt dus op dezelfde manier als het in- en uitchecken in trein, bus, tram of metro. Het enige verschil is dat de gebruiker achteraf de rekening krijgt. Er hoeft geen rekening gehouden te worden met het saldo op de kaart.

‘Funshoppen’

Ander voordeel is dat de automobilist alleen betaalt voor de werkelijk geparkeerde minuten. „Het maakt niet uit of je een uur staat of een dag. Runshoppen wordt weer funshoppen. Het is zeer klantvriendelijk. Ook de ondernemers zijn er erg blij mee.” Eventuele tijdsbeperkingen op het parkeren kunnen door het systeem ook opgeheven worden.

Uiteindelijk wil Luca nog een stap verder gaan. Met dit nieuwe systeem is kentekenherkenning namelijk ook mogelijk. „Dan gaan de slagbomen open als je aan komt rijden. Dit alles scheelt mensen tijd. We willen het bij succes ook gaan gebruiken voor parkeerplaatsen zonder slagbomen.”

Landelijk systeem

Meerdere gemeenten hebben al interesse getoond, maar Zeist is de eerste die een pilot gaat uitvoeren. In eerste instantie in drie grote parkeergarages in het winkelgebied van Zeist. „Het systeem kan op landelijk niveau gebruikt worden. Het is ideaal voor jong en oud.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.