Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 20 mrt 2016
Leestijd: 2 minuten

Schijnwinkelen is de nieuwe shoppingtrend

Kijken, kijken en niet kopen. We doen het maar al te graag. Ook online. Het ene na het andere product gooien we in ons virtuele winkelwagentje. Prijs maakt niet uit, want afrekenen ho maar. Ruim driekwart van de gevulde wagentjes wordt zonder te betalen weer aan de kant gezet. Een stijging van 15 procent in de afgelopen vijf jaar.

Vooral droomvakanties blijven veelal bij dromen. Meer dan 80 procent van de reizen die we bewaren wordt uiteindelijk toch niet geboekt, blijkt uit onderzoek van SaleCycle. Kleding vindt het vaakst haar weg naar de bezorgservice, maar toch blijft bijna 68 procent van de ’aankopen’ achter in het winkelmandje. Bij de overige winkeliers is dat meer dan 70 procent.

Afhaken

De meeste aspirantkopers haken af om onvoorziene extra kosten en het moeten aanmaken van een account. Dit ergert ruim de helft van de kopers. „Verlaten winkelwagentjes is een groot issue in webshopland”, zegt Eric Oostveen van het online platform Regeltvoordeel. „Mensen haken af door verrassingen of ingewikkelde koopprocessen. Je kunt als webshop beter vooraf eerlijk zijn, dan dat de koper weggaat.”

Andere redenen dat klanten een volle kar laten staan, zijn het willen afspeuren van meerdere winkels, zorgen om de veiligheid bij betaling, een onduidelijke website en het niet kunnen vinden van een kortingscode.

Duurste

Maar soms komen de klanten wel terug. En hoe. Het duurste winkelwagentje ooit dat verlaten werd, telde elf kroonluchters ter waarde van ruim 1,3 miljoen euro. Even leek ook dit op een schijnaankoop, maar de kopers kwamen toch terug om af te rekenen. In 2013 deed een andere klant er maar liefst anderhalf jaar over om zijn portemonnee te trekken.

Wat verder uit de analyse van meer dan een miljard verlaten winkelwagentjes blijkt, is dat er vooral ingeladen maar niet afgerekend wordt tussen 20.00 en 21.00 uur. Dinsdag is de populairste dag om te schijnwinkelen en op zaterdag blijkt de klant het kooplustigst en slinkt de bankrekening. Tijdens sale periodes verlaten we de minste winkelmandjes, en rond Kerstmis zijn we helemaal vrijgevig.

Terughalen

Er zijn wel methodes om de verdwaalde kopers weer terug te laten komen naar hun bewaarde artikelen. Het herhaald tonen van de producten als promo op de website zelf of het versturen van een herinneringsmail zorgt ervoor dat een klein percentage (tussen de 3 en 4 procent) toch komt afrekenen.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.