De hele dag op social media

21 maart 2016 om 07:51 door John van Schagen
De hele dag op social media

Twitter bestaat vandaag precies tien jaar. Voor Jaap van Zessen van Buzzcapture is het platform een belangrijk deel van zijn werk.

Social media-analist staat er op je LinkedIn-profiel. Wat doe je dan precies?

Ik maak voor bedrijven analyses over wat er online en op social media gebeurt met hun merk. Dat is belangrijke informatie voor hun reputatie. Alleen de krant bijhouden is natuurlijk niet voldoende meer om te weten hoe mensen over je praten. Woordvoerders hebben geen tijd om de hele dag alle nieuwssites te bekijken en Facebook, Twitter en Instagram in de gaten te houden. Daar zijn tools voor. Een paar partijen in Nederland bieden die en wij dus ook. Daar komt bij dat wij analisten hebben die deze data kunnen duiden.

En dat betekent dat je de hele dag aan het struinen bent op social media?

Een groot deel van de dag is dat inderdaad mijn werk. Als er bijvoorbeeld ineens heel veel over één van mijn klanten wordt getwitterd, dan zie ik dat vrijwel onmiddellijk. Dan ga je die berichten analyseren. Wat is de teneur? Waar komen ze vandaan? Zijn het misschien nep-accounts? We kunnen de klant dan vertellen hoe hij die data moet lezen. Daarnaast verzorg ik ook veel presentaties voor bedrijven, over de kansen en bedreigingen van social media. Zo'n vijf jaar geleden ben ik met dit werk begonnen. Toen was het net een nieuw beroep, nu monitort vrijwel ieder groot bedrijf in Nederland de social media-kanalen.

Deze functie komt in lijstjes met baanzekere beroepen steevast opduiken. Komen jullie makkelijk aan nieuwe mensen?

Dat is best lastig. Op een gemiddelde vacature komen met gemak tachtig tot honderd reacties binnen, maar daaruit blijkt dan vaak dat lang niet iedereen weet wat zo’n functie precies inhoudt. In zo’n sollicitatiebrief lees je dan: ‘Ik vind social media heel leuk en beheer de Facebook-pagina van mijn voetbalclub.’ Maar data echt kunnen analyseren is heel andere koek dan een Facebook-post plaatsen.

Wat heb je nodig om als social media-analist aan de slag te gaan?

Een specifieke studie is er niet, maar bij ons op kantoor werken veel mensen die de universitaire opleiding communicatiewetenschappen hebben afgerond. Social media moet op de eerste plaats natuurlijk een grote hobby van je zijn. En je moet het leuk vinden om met data aan de slag te gaan. Dan is een beetje kennis van statistieken wel handig. 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Vier kansen om een vakantie naar SalzburgerLand te winnen!

Vier kansen om een vakantie naar SalzburgerLand te winnen!