Rens Oving
Rens Oving Nieuws 8 feb 2016
Leestijd: 2 minuten

Scheiden doet vooral moeders lijden

Scheiden is lijden, en voor bijna iedereen is de periode vlak voor en na een scheiding een moeilijke tijd.

Maar moeders met jonge kinderen hebben het extra zwaar, zo blijkt uit onderzoek van de Universiteit Wageningen.

Socioloog Jornt Mandemakers vergeleek de gemoedstoestand van mannen en vrouwen, met en zonder kinderen, in de periode vlak voor, tijdens en na een echtscheiding. Zowel mannen als vrouwen gaven aan zich minder gelukkig te voelen in de jaren na een relatiebreuk.

Jonge kinderen

Maar het zijn ouders met jonge kinderen, tussen nul en zes jaar oud, die zich na een scheiding het rotst voelen. Jongen kinderen maken de financiële gevolgen van een scheiding groter. Ook het intensieve contact tussen ex-partners dat vangwege de kinderen in stand gehouden wordt, kan voor conflicten en frustraties zorgen.

Ieder jaar eindigen meer dan 30.000 huwelijken in een scheiding. In twee derde van de gevallen zijn daar kinderen bij betrokken.

En zijn uiteindelijk de moeders die het na hun scheiding zwaar hebben. Vrouwen met jonge kinderen ervaren de nadelige effecten van een op de klippen gelopen relatie veel heviger dan vaders. Zij geven hun leven zonder partner een lager cijfer dan gemiddeld. Ook voelen zij zich minder vaak gelukkig, zijn ze onrustig, neerslachtig en zenuwachtig.

Zorgen voor kinderen

„Dit effect is niet terug te vinden bij gescheiden vaders met jonge kinderen”, ziet Mandemakers. Hoe dit komt is niet helemaal duidelijk. „Maar vrouwen lijden sowieso zwaarder onder een scheiding dan mannen. Daar komt bij dat de zorg voor jonge kinderen nog relatief vaak op de schouders van de moeder terecht komt. De combinatie van een scheiding, kinderen en zorgen om geld maken het extra moeilijk.”

Uit eerder onderzoek bleek al dat de beste manier om de nadelige effecten van een scheiding te verzachten een nieuwe relatie is. Helaas wordt ook deze uitweg door jonge kinderen er over het algemeen niet makkelijker op.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.