Automobilisten kunnen sinds deze week heel snel zien waar ze deukjes en krassen het beste kunnen laten herstellen. Via de gratis iPhone- en webapplicatie Fixico uploaden mensen drie foto's van alle niet-mechanische schade. Binnen 24 uur krijgen ze minimaal drie offertes van erkende schadeherstellers.

Op basis van kwaliteit, prijs en service maakt de automobilist een keuze. "Het juiste schadeherstelbedrijf vinden, is voor veel mensen een lastige klus", stelt Derk Roodhuyzen, oprichter van Fixico. "Rondvragen is tijdrovend, zelf op onderzoek uitgaan eveneens. Met Fixico willen we het autoschadeherstelproces versimpelen."

Het idee voor Fixico ontstond toen Roodhuyzen ontdekte dat er in de Verenigde Staten een succesvolle app is die automobilisten koppelt aan schadeherstelbedrijven. "Consumenten kregen na het sturen van foto's een advies, op basis van prijs. Ik vond het een interessant concept en besloot het verder uit te bouwen. Bij Fixico kunnen mensen ook zien wat voor service een bedrijf precies levert, zoals gratis vervangend vervoer of reparaties op locatie. Daarnaast laten we automobilisten de reparaties beoordelen, zodat iemand snel kan zien hoe groot de klanttevredenheid is."

Fixico werkt samen met zeventig FOCWA en BOVAG erkende schadeherstellers in Amsterdam, Haarlem en de regio Gooi en Vechtstreek. Nog voor het eind van het jaar kunnen automobilisten in heel Nederland gebruik maken van de app. "We hopen dan samen te werken met ongeveer 500 schadeherstelbedrijven", zegt Roodhuyzen. "Daarnaast hebben we volop internationale ambities. Zo willen we het concept over twee jaar ook hebben uitgerold in België en Duitsland."

Als Fixico een succes wordt, wil het bedrijf zich eveneens gaan richten op reparaties van motoren, caravans en boten.