Johan van Boven
Johan van Boven Binnenland 27 sep 2017
Leestijd: 2 minuten

Wordt jouw pakketje straks met een kajak bezorgd?

Het is druk op de straten van de Amsterdamse binnenstad, loeidruk. Buiten het woon-werkverkeer en de toeristen zijn er de laatste jaren talloze fietsers bijgekomen die namens bedrijven als Thuisbezorgd.nl, Foodora en Uber eten bezorgen. Om de drukte te ontwijken wil de Belgische startup Parcify via het water pakketjes gaan bezorgen.

Het bedrijf voert momenteel verschillende tests uit met kajaks en paddleboards als vervoersmiddelen van de bezorgers. „We willen onze klanten op een snelle, flexibele en groene manier bedienen. Op de weg is het heel erg druk, dus water zien wij als een mooi alternatief”, aldus Daan Giesen van Parcify. „We testen of we op die manier ook snel paketten kunnen bezorgen.”

Proeffase

Het is nog niet zeker of Parcify daadwerkelijk via de Amsterdamse grachten pakketjes gaat bezorgen. Dat hangt af van de resultaten van de proeffase. Giesen: „We hebben pas twee tests achter de rug, dus ik kan er nog niet heel veel over zeggen.”

Parcify begon in 2015 in Antwerpen met het bezorgen van pakketjes, waarbij klanten zelf kunnen aangeven waar en wanneer ze de post willen ontvangen. Het signaal van de smartphone speelt daarbij een sleutelrol. Via de app weet de bezorger exact waar je op een afgesproken tijdstip bent. Giesen legt uit: „Stel dat je gisteren iets hebt besteld dat je vanavond bij een etentje nodig hebt. Dan geef je via de app aan dat je tussen 18:00 en 20:00 uur in het restaurant het pakketje wilt ontvangen. Zo voorkom je dat je weer een briefje van Post NL op de deurmat vindt dat je pakketje bij de buren ligt en zij ook niet meer thuis zijn.”

Al snel werd Parcify partner van grote partijen als bol.com, Zalando en MediaMarkt. Na de succesvolle start in Antwerpen breidde de startup uit naar Brussel en Gent. In België heeft het bedrijf niet getest met bezorging over het water. „Antwerpen en Brussel hebben geen water in het stadscentrum en in Gent is het centrum autovrij, dus daar hebben we genoeg ruimte om met fietsen onze pakketten rond te brengen. In Amsterdam is dat een ander verhaal, dus maken we graag gebruik van het enorme netwerk op het water.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.