Iris Hermans
Iris Hermans Binnenland 31 jan 2017
Leestijd: 4 minuten

U vraagt, uBUTLER draait: ‘alles kan’ (alpaca’s ook)

Van bloemen tot alpaca, deze virtuele butlers fixen het voor je. Zolang het maar legaal is.

Skistok maat 22

Op een groot beeldscherm komen alle verzoeken binnen: Skistokken maat 22 gezocht! Een feestje voor mijn vrouw gevraagd. Check en check, de Virtual Butlers klimmen in de laptop en/of plegen een belletje of wat. In een statig kantoorpand aan de gracht, dat vroeger het gerechtsgebouw was, zijn ze 24/7 hard aan het werk om aan alle verzoeken te voldoen. De virtuele butlers werken in diensten, doen af en toe een potje tafelvoetbal in de keuken als ontspanning en ‘nee’ kennen ze niet.

Het station is 24/7 bemand en bevrouwd

Struik midden in de nacht

Van een Big Tasty aan de deur in Hengelo tot een struik in Groningen om vier uur ’s nachts. Vraag het via hun app, zij regelen het. „Studenten wilden daar struukje duukn”, licht Laurens de Preud’homme (23), een van de vijf oprichters van de virtuele butlerdienst, toe. Het kostte 180 euro om aan een struik te komen en deze met een taxi te bezorgen, maar dat hadden ze er wel voor over, „ze hebben een topnacht gehad met de struik!” Je kunt de app zien als een Personal Assistant die je helpt ontzorgen en met leuke suggesties komt, vervolgt hij enthousiast, „enjoy life, dat idee.”

https://twitter.com/uBUTLERnl/status/818109189318967300

Brak

uBUTLER heeft net zijn eerste verjaardag gevierd, ze hebben 25 parttimers in dienst en er zijn intussen al 45.000 verzoeken afgehandeld. Ja, knikt Laurens, „het gaat best lekker en dat terwijl het begon als grapje.” Op nieuwjaarsdag 2016 lag hij met zijn vrienden brak op de bank en ze hadden zin in van alles dat niet binnen handbereik was, van eten tot schoonmaak. ‘Hoe chill zou het zijn om nu iemand te kunnen vragen om dat allemaal te doen?’ Ze keken elkaar eens goed aan en eureka: het gouden idee was geboren.

Nieuw systeem

Binnen een week hadden ze een appdienst, een website en volop media-aandacht waardoor de telefoon maar bleef piepen. De bizarste vragen kwamen binnen, blikt hij terug. „Mensen wilden ons natuurlijk ook uittesten, dus we hebben tegen alle verwachtingen in een keer een alpaca geregeld en zelfs een pinguïn.” Ze hebben inmiddels wel een ander systeem. Voor 75 euro per maand wordt je een gebruiker, „het grote voordeel is dat het persoonlijker is en we geen marge meer over de diensten hoeven te vragen.”

‘Bevlogen ondernemers’

85 procent van de gebruikers is man („vrouwen vinden het vaak leuker om alles zelf uit te zoeken”) en Laurens omschrijft de meesten als ‘bevlogen ondernemers’, „ze zijn benieuwd zijn naar wat allemaal mogelijk is.” Een ontbijtje/diner en bloemen voor iemands moeder of als goedmakertje, komen het meeste voor. Er zijn vaak de impulsieve vragen zoals kaplaarzen op een regenachtige festivaldag, maar ook zoektochten naar een betaalbaar huurhuis in de binnenstad of de goedkoopste tickets naar Mallorca komen voorbij.

Ter promotie gingen deze Virtual Butlers toepasselijk verkleed

Niets is onmogelijk

Iets wat hij nooit meer vergeet, is de privé-helikopter die hij voor een man op de Grand Prix in Monaco binnen 26 minuten regelde. Prijskaartje: 2600 euro. Laurens haalt zijn schouders op, „dat had-ie er wel voor over. ” Ook de kapitein in Rotterdam die niet van zijn schip afkon, is een tevreden gebruiker geworden. „We hebben een roeiteam ingeschakeld om zijn pakketje te laten bezorgen.”

Facebook

De drie flesjes AA-drank die iemand in de Achterhoek in het holst van de nacht nodig had, is ook gelukt. „Het waren de duurste flesjes ooit, maar hij had het echt nodig voor zijn zieke opa.” Op Facebook zijn de meeste reacties lovend. ‘Bedankt voor de kuub hout voor de hot tube!’. Of de vrouw uit ‘uithoek van Zeeland’ Vrouwenpolder die trek had in sushi. „Nooit verwacht dat het zo snel kon worden bezorgd.”

https://www.facebook.com/pepijn.vandenberg.1/posts/1089548334439529:0

Perfecte date

Zelf gebruikt hij de dienst ook, vertelt het drukke baasje dat zelf ook een bevlogen ondernemer mag worden genoemd, „Vooral de was laten ophalen en keurig opgevouwen thuis laten bezorgen, vind ik ideaal.” Een invulling van de perfecte date heeft hij nog nooit laten regelen, „wel een leuk idee…” Overigens moeten mensen voor de date zelf bij Tinder en Happn zijn, lacht hij. Liefde kunnen ze niet voor je zoeken, en met een dikke knipoog tot besluit: „een escort wel.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.