Wel creatief, maar niet commercieel genoeg

24 juni 2013 om 09:52 door John van Schagen
Wel creatief, maar niet commercieel genoeg

Als tiener verdiende Robert Elsing met een eigen handeltje in geraniums meer dan zijn vrienden met een krantenwijk. Zijn sales-voelsprieten waren duidelijk al vroeg ontwikkeld. Dat kwam goed van pas toen hij later aan de slag ging als freelance fotograaf. Mede dankzij een verkoopgerichte instelling stroomden de opdrachten lange tijd binnen, totdat vorig jaar plotseling ook bij hem de klad er een beetje in kwam. “Voor mij was dat reden om eens op papier te schrijven wat nu eigenlijk nodig is om als freelance fotograaf voldoende opdrachten te vergaren”, aldus Elsing. “Daar is een boek uit voortgekomen: Commerciële Intelligentie – het geheim van winstgevend freelancen.”

Voor veel stylisten, copywriters, grafisch ontwerpers, journalisten en fotografen die als eenpitter staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel zijn het lastige tijden. “Veel van hen zijn geen echte ondernemers, maar om hun passie te kunnen uitoefenen hebben ze geen andere keus. Ik denk dat slechts 2 procent van alle fotografen in Nederland een vaste aanstelling heeft. Bedrijven willen deze mensen niet meer in dienst hebben, maar ze inhuren voor specifieke opdrachten. Zo’n 20 procent van de zzp’ers in de creatieve sector haalt zeker 80 procent van die opdrachten binnen. Dat zijn niet per definitie de mensen met het grootste talent. Er zijn middelmatige collega’s die worden overstelpt met leuke klussen. Het verschil is hun commerciële intelligentie. Ze zijn beter in staat zichzelf én hun werk te verkopen.”

Zijn boek staat vol met tips voor collega-creatieven. Over netwerken, pitchen, het opstellen van de juiste offerte en uiteraard de prijsonderhandelingen. Iets waar niet iedereen even goed in is. Veel freelancers zijn bang een prijs te noemen en stellen dat zo lang mogelijk uit. Niet doen! Zodra een potentiële klant die geen ervaringen heeft met jouw diensten informatie aanvraagt, noem je meteen je prijs. Direct daarna zeg je ‘dat we er samen wel uitkomen’. Bij het noemen van die prijs refereer je vervolgens aan een eerdere opdracht waarbij je de naam van die klant noemt. Daarna vertel je gaandeweg het gesprek wat er allemaal bij komt kijken. Zo sta je een stuk sterker. Mocht zo’n klant toch schrikken van het bedrag? Niet meteen fors gaan zakken, want dan kom je onbetrouwbaar over.”

Toch vinden veel creatievelingen commercieel nog een vies woord. “Tot een paar jaar geleden kon je je zo nog wel redden, maar nu is het echt zaak om die instelling te veranderen. Laatst sprak ik een grafisch ontwerper en vroeg aan hem voor welke specifieke klussen hij kon worden ingehuurd. Moest hij lang over nadenken. Kijk, dan gaat er dus iets niet goed.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Reacties