“Imago van Fyra is niet meer te redden”

24 januari 2013 om 06:43 door Ruben Eg
“Imago van Fyra is niet meer te redden”

Het wordt héél lastig het besmeurde imago van de Fyra te herstellen. Dat oordeel vellen imagodeskundigen over de hogesnelheidstrein van Amsterdam naar Brussel. “Er zit echt een smet op de Fyra”, concludeert Zabeth van Veen, imagodeskundige van het bedrijf ImagoMatch en Partners. “Stel dat de trein wordt gerepareerd, getest en over een maand weer gaat rijden. Als hij na drie maanden opnieuw negatief in het nieuws komt, kan NS helemaal opnieuw beginnen.”

De spierballentaal en het vingerwijzen van de eigenaren, de Nederlandse NS en het Belgische NMBS, doen het imago van de Fyra geen goed. “Het getuigt van kracht als NS-directeur Bert Meerstadt zegt dat hij overweegt de Fyra’s terug te sturen naar de Italiaanse bouwer AnsaldoBreda. Maar het is beter actie te ondernemen om de mankementen te verhelpen”, vindt Bart Maussen, reputatiespecialist bij The Dutch PR Group. “Hoe fanatieker en strijdvaardiger de NMBS-directeur blijft, des te groter de reputatieschade voor de Fyra wordt. Het levert enorm gezichts- en financieel verlies op als men de trein nu vaarwel zegt. Ook omdat je niet weet wanneer er een waardige vervanger is.”

Imagodeskundige Rudy van Belkom van Imagobureau TINK! sluit zich daar bij aan. “Wanneer zo veel verschillende partijen zich negatief uitlaten over een merk, is het imago niet meer te redden”, meent hij. “Dit spelletje is de kritische reiziger natuurlijk niet ontgaan en de publieke opinie is dan ook alles behalve mild gestemd. Op Twitter is de Fyra omgedoopt tot ‘Failra’ en in de volksmond wordt gesproken over een ‘goedkope Aldi-trein’. Iets waarover de Aldi weer boos is geworden. De consument wijst op tegeltjeswijsheden als ‘Goedkoop is Duurkoop’ en is bang uiteindelijk zelf voor de rekening op te draaien.”

Volgens Van Belkom blijft er niets anders over dan een andere treinleverancier te zoeken, de naam te veranderen en het opnieuw proberen. Van Veen raadt echter af de naam van de Fyra te veranderen: “Je kunt je energie beter richten op andere dingen. Er spelen zó veel aspecten, van de trein tot de wissels. Een ander uiterlijk is in dit geval beslist niet de oplossing.”

Maussen houdt een slag om de arm: “Als de Fyra over een halfjaar nog niet rijdt zou je een nieuwe naam kunnen overwegen. Maar er is vooral lange adem nodig om de problemen op te lossen. Pas over drie jaar kun je terugkijken of dit merk een succes is of niet. Vertrouwen is een kwestie van tijd. Luchtvaartmaatschappijen keren maar zelden geld uit bij vertraging, terwijl ze dit wel beloven. Toch blijven klanten vliegen. Dat komt door het vertrouwen. Als reizigers de Fyra niet vertrouwen, nemen ze het zekere voor het onzekere: een andere trein, of de auto.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!