Oplage kranten bijna drie procent gedaald

8 mei 2012 om 10:55 door Novum
Oplage kranten bijna drie procent gedaald

De meeste nationale dagbladen zagen de oplagecijfers voor hun papieren kranten in 2011 weer dalen. Het aantal verspreide kranten daalde met 2,8 procent naar 1,8 miljoen. Dat blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van oplage-instituut HOI.

De Telegraaf zag de totale oplage, inclusief gratis exemplaren, het meest dalen en liet 4,6 procent minder kranten drukken. Werden in 2010 nog 586.806 betaalde exemplaren gedistribueerd, vorig jaar waren dat er 542.822. Het AD leverde zo'n drie procent in.

De Nederlandse verspreide oplage van De Persgroep, uitgever van de Volkskrant en Trouw, daalde met ongeveer anderhalf procent. De betaalde verkoop van de Volkskrant steeg echter wel, met 1260 exemplaren naar 236.379.

Een ander lichtpuntje in de dagbladmarkt was NRC Media. Zowel NRC Handelsblad als nrc.next zag de oplage stijgen. Van de ter ziele gegane gratis krant de Pers werden in contrast met de andere gratis dagbladen vorig jaar ruim 38 duizend meer exemplaren verspreid. Metro zag de oplage dalen met ruim vijftigduizend, Spits met 28 duizend.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Reacties