Liefde voor Duitse taal overbrengen

19 april 2012 om 08:44 door Marlies Dinjens
Liefde voor Duitse taal overbrengen

Soms neemt docente Duits Janne de Vries (33) haar leerlingen mee naar het Leidseplein. Vanaf het Barlaeus Gymnasium waar ze werkt, staan ze met een paar passen op één van de drukste uitgaanspleinen van Amsterdam. Daar zoeken ze Duitse toeristen om een praatje te maken, als onderdeel van de les. “We spreken Duitsers aan en vragen hoe het gaat en of ze vaker in Amsterdam komen. Leerlingen vinden het leuk om te ontdekken dat ze daadwerkelijk een gesprek kunnen voeren.”

De Vries vindt dat één van de mooiste aspecten van haar vak als lerares Duits: de passie voor de taal aan de leerlingen overbrengen.  Dat doet ze met boeken, films, muziek, YouTube en natuurlijk de gebruikelijke lesstof als grammatica en woordjes. “Zelf heb ik na mijn middelbare schooltijd vijf jaar in Berlijn gestudeerd en gewerkt. Daar is bij mij de liefde voor Duits ontstaan”, vertelt ze in een kantoortje in de kelder van het schoolgebouw. Aan het bureau naast haar krijgt een leerling een reprimande omdat hij meerdere keren heeft gespijbeld. Ze vindt de Duitse taal genuanceerd, precies en minder plomp dan het Nederlands. “Duits is verfijnd en vol van betekenis.”

Het vak heeft al lang niet meer te kampen met een imagoprobleem, zegt ze stellig. “Berlijn heeft als hippe stad een grote aantrekkingskracht, ook op de leerlingen. Dit komt de populariteit van Duits ten goede”, meent de Vries. “De associatie met de Tweede Wereldoorlog of de DDR raakt steeds meer op de achtergrond. Vooral mijn leeftijdgenoten of ouderen hebben die associatie.”

Met Duits kun je volgens De Vries nog alle kanten op. “Als docent natuurlijk, vertaler of in het toerisme. Maar ook in het bedrijfsleven is steeds meer behoefte aan mensen die Duits spreken. Het is de meest gesproken taal in Europa en Duitsland is natuurlijk een economische grootmacht."

Op het Barlaeus Gymnasium kiezen veel leerlingen vooral exacte vakken, omdat ze bijvoorbeeld Geneeskunde willen studeren. “Duits schiet er dan bij in. Maar daar tegenover staat dat de 30 procent die het wel volgt een grote interesse heeft in kunst en cultuur. Muzikale talenten zitten daarbij. Het zijn vaak bijzondere leerlingen.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Reacties