Online omzet blijft groeien mede dankzij social media

5 maart 2012 om 08:47 door Bianca Brasser

Bijna alle ondernemers in Nederland (95 procent) maken gebruiken van online kanalen voor hun bedrijf. Doordat steeds meer ondernemers naast hun offline zaak ook online zakendoen, wordt het online deel van de omzet steeds groter. Gemiddeld verwachten ondernemers van midden- en klein bedrijven (MKB) over twee jaar 22 procent van hun omzet online te realiseren. Dit blijkt uit een enquête van het ING Economisch Bureau en De Zaak die is gehouden onder ruim negenhonderd MKB’ers.

Tachtig procent van de consumenten koopt online. Tien jaar geleden was dit aantal nog maar veertig procent. Ruim een kwart van de MKB-ondernemers die internet inzetten, verkoopt producten en diensten online. Volgens Stef Bais, van het ING Economisch Bureau is de internetmarkt nog steeds in beweging. “Nu wordt er veel elektronica en kleding online verkocht, maar op termijn zal er steeds meer bijkomen. Supermarkten bijvoorbeeld verkopen nog weinig online, maar ook hier vindt een verschuiving plaats.”

De online omzetverwachtingen zijn niet in alle sectoren even hoog. Vooral ondernemers in de detailhandel verwachten een flinke toename van het online aandeel van de omzet. Binnen twee jaar denken zij dat dit meer dan 35 procent zal zijn.

Ook social media worden door bedrijven veel gebruikt. Twee op de drie MKB’ers doen aan Hyves, Twitter of Facebook. Opvallend is dat het gebruik van social media vooral in de provincie Utrecht erg populair is. Vier op de vijf ondernemers die op internet actief zijn gebruiken daar social media. Terwijl in het zuiden van ons land minder dan 60 procent van de internettende ondernemers gebruik maken van social media. “Dat heeft vooral te maken met de leeftijd”, legt Bais uit. “In Utrecht woont een grote groep 20- tot 40-jarigen. Zij zijn van jongs af aan al met social media zoals Hyves, Facebook en LinkedIn bezig en zetten dit nu ook in voor hun bedrijf.”

Onderneemster Petra de Boevere noemt het gebruik van social media een must voor ondernemers. Ze heeft een slijterij in Breskens en een online webwinkel, daarnaast is ze fanatiek blogger en actief op social media om haar zakelijk netwerk groot te houden. “Het gaat online om vermaak en informeren”, zegt Boevere. “Eigenlijk doe ik via social media precies hetzelfde als achter de toonbank. Ik ouwehoer de hele dag en soms zit er een leuke klant tussen.” De kracht van social media is volgens haar het enorme netwerk dat ermee opgebouwd kan worden. “Ik heb dankzij social media veel bereikt. Zo wil ik de winkel verhuizen, maar van de bank kreeg ik geen geld. Ik maakte een videoblog waarin ik mensen opriep 1000 euro te storten in ruil voor cadeaubonnen ter waarde van 1200 euro die ze volgend jaar mogen inruilen. Al 78 mensen helpen nu. Voor hen heb ik een besloten facebookgroep opgericht waarop ik ze betrek bij mijn nieuwe winkel. Zonder social media was dit nooit gelukt.”

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Reacties