Even voorstellen: Dyvsign

8 augustus 2014 om 09:09 door Sigrid Stamkot

Hoe zou je dit merk omschrijven?
"Qua vormgeving is Dyvsign vrij divers, van heel floraal tot geometrisch en alles wat daartussen zit, het zijn draagbare conversation pieces. Qua merkbeleving is Dyvsign modern, innovatief en inspirerend, met een hele dikke verwijzing naar kunst en storytelling."

Welk verhaal zit erachter?
"Ik heb Kunstgeschiedenis gestudeerd en de verhalen achter kunstwerken zijn altijd razend interessant. Bij een kunstwerk draait het vaak niet alleen om wat je ziet, maar ook om wie de maker is, in wat voor fase van zijn leven hij het kunstwerk maakte, wie hem tot het kunstwerk inspireerde, de materiaalkeuze, etc. Ik wilde mijn passie voor kunst en de prachtige verhalen erachter delen met anderen, om ook hen te enthousiasmeren."

Hoe is het ontstaan?
"In 2010 begon ik om bovenstaande reden een webshop, Bracelet Boutique, waarvoor ik armbanden uit Azië importeerde en ze uiteindelijk koppelde aan een kunstwerk. De webshop liep goed, maar om de media geïnteresseerd te houden, moet je blijven komen met iets nieuws. Eind 2010 vertelde iemand mij over 3D-printen en ik dacht oprecht dat 'ie een bakkie teveel op had en me voor de gek hield. Een voorwerp uit een printer, dat kón toch helemaal niet! Toch bleef het hangen en de maanden erna hoorde ik er zo nu en dan wat over. Totdat ik eind 2011 dacht… laat ik eens zelf sieraden gaan ontwerpen uit de 3D-printer! Dat was erg spannend, want ik heb én geen technische achtergrond én geen verstand van sieraden ontwerpen. Nadat ik de techniek van 3D-printen geleerd had van een docent aan de TU/Delft en ik iemand vond die mijn schetsen op papier kon omzetten naar een CAD-tekening, kon ik aan de slag met printen."

Waar verbaasde je je over?
"Dat het zo makkelijk ging. Het bleek een kwestie te zijn van het juiste idee en de goede overtuiging hebben en de mensen om je heen verzamelen die kunnen wat ik niet kan. In het begin was het wel lastig om de juiste leverancier te vinden. Één van de bekende 3D-printbedrijven bood namelijk niet de kleuren aan die ik wilde. Ik heb veel zelf geëxperimenteerd met het kleuren van de 3D-prints, maar het werd niks. Moedeloos werd ik, totdat ik hoorde van een ander 3D-printbedrijf met een scala aan kleuren. Uiteindelijk kwam de eerste 3D-print-collectie in mei 2012 uit. Zo ontstond Dyvsign en december 2012 stopte ik helemaal met Bracelet Boutique om me een paar maanden later fulltime op Dyvsign te richten."

Waarin onderscheidt dit merk zich van al die andere merken?
"Alhoewel Dyvsign één van de eerste merken is die zich 100 procent op 3D-geprinte sieraden richt, ben ik natuurlijk niet de enige. Wel probeer ik de beste te zijn, door een zo compleet mogelijk plaatje te creëren, merkbeleving en storytelling zijn daarbij erg belangrijk. Mijn inspiratiebron, de kunst, is ook een onderscheidende factor. Doordat het zo dicht bij me staat, is Dyvsign echt mìjn merk, met mijn passie en inspiratie erin."

Wat wil je uitdragen met dit merk?
"3D-printen is vaak negatief (pistolen) of futuristisch (organen, bloedvaten, op de maan printen) in het nieuws. Dit spreekt de meeste vrouwen niet aan. En áls er dan iets met mode en 3D-printen is, dan zijn de ontwerpen vaak ondraagbaar, of je moet Lady Gaga zijn. Ik wil met ontwerpen aantonen dat 3D-printen helemaal niet te technisch is, maar dat het ook mooie sieraden voortbrengt die iedereen goed kunnen staan."

Welke andere merken inspireren je en waarom?
"Iris van Herpen en United Nude, beiden zijn (al dan niet samen) ook experimenteel bezig op het gebied van 3D-printen. Ik kijk elke keer weer met spanning uit naar de beelden van Iris' laatste runway show in Parijs en ik kan uren staren naar de prachtige en kunstzinnig uitgevoerde schoenen van United Nude. Zij inspireren mij ook om het 3D-printen wat draagbaarder te maken, want hoe fraai de ontwerpen van Iris van Herpen en United Nude ook zijn, je gaat er niet zo makkelijk mee over straat… En dat is wat Dyvsign wel wil: 3D-geprint en tóch draagbaar."

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Reacties