Doe effe gewoon

Rheijne 22 jul 2016

Reclameslogans, wie weet er niet minimaal één op te noemen? Neem even de tijd om er een op te hoesten voordat je deze column verder leest.
Sommige van die slogans zijn zo vaak herhaald, dat je die zelfs na enkele decennia nog weet te herinneren. Wie kent niet: ‘Heerlijk, helder Heineken’, of: ‘Ik wil Bolletje’. En wat dacht je van: ‘Schat, staat de Bokma koud?’
Als je wat verder graait in je geheugen, kom je er ongetwijfeld achter dat een enkele slogan door de tand des tijds wat dubbelzinniger is geworden. Neem de Honigreclame met de uitspraak: ‘Gisteren deed ik het nog…. in mijn zelfgemaakte soep.’ Ik weet niet goed wat ik hiervan moet denken.
Maar niet alleen de grote fabrikanten kunnen en konden goede slogans (laten) bedenken. Ook de overheid kan er wat van. De uitspraak: ‘Snoep verstandig, eet een appel’, was een jaar of veertig geleden erg populair. Uit onderzoek blijkt nu dat die appel nu toch wat minder verstandig is dan destijds was voorzien.
Een dagelijks fenomeen kom ik tegen in mijn eigen gemeente. Zo hangt er onder het bebouwdekombord een onderbord met de tekst: ‘Leiderdorp, kloppend hart tussen stad en land.’ Laat ik het positief brengen door uit te spreken dat ik die zin, zelfs met de grootste fantasie, niet helemaal begrijp. Ik ga er namelijk van uit dat een hart altijd klopt. Zo niet, dan is het geen hart meer maar een levenloos orgaan en is de gastheer dood. Dan heb je er helemaal niets aan tussen de stad en het land. Sterker nog, het straalt uit dat je alles uit de kast moet trekken om het hart in leven te houden. Ga er maar aan staan als college. Het is net zoiets als een luchtballon met lucht, of een rolstoel met wielen. Dus waarom die poeha?
Maar laat ik mijn toon een beetje matigen en dit blog positief afsluiten met een écht goede en recente slogan van een verzekeringsbedrijf. Deze briljante slogan zegt in één duidelijke zin precies wat hun missie is en tegelijkertijd waar ze níet voor staan. En het grappige is dat de slogan een wijze boodschap bevat. Een boodschap die ik sommige bedrijven, overheden en personen, die kosten noch moeite sparen om maar aan van aan alles mee te kunnen doen, zeker zou aanbevelen:
‘Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.’