Panama vooraanstaande plaats in reizen en tourisme

PanamaNL 24 jul 2015

Panama heeft in Latijns Amerika met zijn derde plaats een leidende rol met betrekking tot reizen en toerisme volgens de Concurrentieindex Reizen en Toerisme 2015 van het World Economic Forum. Het Forum evalueert het potentieel van 141 landen om economische en sociale opbrengsten te genereren door de sector van duurzame reizen en toerisme.

De landlengte staat op de 34ste plaats van de wereldranglijst en is als derde economie van Latijns Amerika het beste voorbereid op toerisme, na Brazilië op plaats 28 en Mexico op plaats 30, met respectievelijk een eerste en tweede plaats, verder gevolgd door Costa Rica op plaats 42.

Op grond van de cijfers van de Autoriteit voor Toerisme van Panama (ATP), in de periode van januari tot en met maart 2015 heeft Panama in totaal 761.176 bezoekers geteld. Dit is een toename van 13,8% in vergelijking met dezelfde periode van 2014 en een absolute stijging van 92.554 bezoekers.

Het World Economic Forum benadrukt wel dat terwijl de ontwikkelde economieën nog steeds de eerste plaatsen innemen, het verschil met de opkomende economieën vermindert. De eerste tien plaatsen behoren tot de traditionele bestemmingen zoals Spanje, Frankrijk, Duitsland, Verenigde Staten, Verenigde Koninkrijk, Zwitserland, Australia, Italië, Japan en Canada.

Echter bij de eerste 30 plaatsen treffen wij naast Brazilië en Mexico grote opkomende marktpartijen aan zoals China (17) en Maleisië (25). Rusland, Zuid Afrika en India staan op de plaatsen 45, 48 en 52 respectievelijk.

Creëren van Werkgelegenheid

Het rapport onderstreept dat de toeristische sector in Latijns Amerika al werk geeft aan ruim 6 miljoen mensen en dat deze sector in 2013 goed was voor meer dan 80 miljoen internationale bezoekers. Het rapport vermeldt daarbij dat een groot deel van deze toename afkomstig is van de eigen regio waar vanaf 2010 de uitgaven voor toerisme met bijna 40% zijn gestegen.

Hierbij wordt opgemerkt dat meerdere landen in Zuid en Centraal Amerika succesvoller zijn geweest door de exploitatie van hun potentieel in de sectoren reizen en toerisme. Dit geldt voor de Dominicaanse Republiek, Costa Rica, Panama en Mexico, die zich tussen de 40 landen bevinden die meer prioriteit geven aan reizen en toerisme

Brom: Ministerie van Buitenlandse Zaken van Panama