Schiphol = vol

P.A. van Ham 6 sep 2017

Schiphol is vol. Dat is simpel, maar wat te doen? Meer vluchten toelaten is niet echt een optie. Dus waar moet men naartoe? Ik vind de gedachte dat vakantiecharters de regionale luchthavens gebruiken een prima plan, maar ze gaan niet vanzelf. Het is wel mogelijk om te doen maar dat eist visie van Mark Rutte en consorten. Visie die ze niet hebben!

Het eerste probleem is bereikbaarheid. De regionale vliegvelden moeten een spoorverbinding krijgen, en die hoeft niet perse via de NS. Liever niet eigenlijk. Laat bij voorbeeld de Randstadrail en Rotterdam airport samenwerken om de lijn Den Haag CS naar Rotterdam uitbouwen via de luchthaven naar een 24/7 lijn. En haal er gelijk ook Utrecht CS erbij. En als de provincies of gemeentes dwars liggen met vegunningen worden die door het Rijk gegeven. Eindhoven en Maastricht kunnen ook zo uitgebouwd worden. Visie!

Het tweede punt is nog simpeler. Verdubbel of verdrievoudig de landingskosten op Schiphol. Zul je heel snel zien dat charters graag regionaal willen landen en vertrekken. Zeker de prijsvechters.

Dan is er nog Lelystad airport. Gedoemd te mislukken eigenlijk. Het ligt zo dicht op Schiphol dat veel aanvliegroutes onmogelijk zijn waardoor groei onmogelijk is. Laten we Lelystad airport vergeten. Het wordt toch een mislukking.

Vooral Rotterdam kan wel sterk groeien als het aangesloten wordt op de Randstadrail. Het ligt voor zowel zakelijk als politiek vliegen beter dan Schiphol, zeker voor EU vluchten. Maar ook zeker voor vakantievluchten. Ik noem het geen "pretvluchten", die benaming vind ik denigrerend, alsof vakantiegangers een last zijn! Het is een van de grootste omzetbronnen voor de luchtvaart, dus behandel ons ook zo.

En afsluitend een oproep aan de (nog te mislukken?) formatie: heb eens een visie en een plan!