Omroep in de trein

-Marcus- 22 nov 2017

Dagelijks forens ik met de sprinter tussen Utrecht en Amsterdam. Bij zowat elke halte begint een ingeblikte damesstem met ‘Dames en Heren, goedemorgen’. Eén of twee keer vind ik best, maar realiseert het NS-clubje dat deze teksten schrijft, dat dat voor iedereen die tot wel tien haltes meerijdt (en denk dan ook nog even aan de terugweg) stomvervelend wordt. En of forensen zowel heen als terug dagelijks vijf keer willen horen dat ze bij elke Amsterdamse halte op de bus of metro over kunnen stappen? Zou er één spitsforens zijn die dat niet weet?
En vind u die omroep zo knetterhard staan? Dat moet voor blinden zijn. Zij kunnen immers de beeldschermen niet bekijken. En de dove medereizigers dan? Die kunnen wel op die schermpjes kijken. Ik denk vaak dat de omroep tegenwoordig zo hard tettert,dat hij wel voor slechthorenden móét zijn.
Mag ik nog een voorbeeldje van onzinnige informatie noemen. Vlak vóór Breukelen horen we: ‘Dames en Heren, goedemorgen. Het volgende station is Breukelen. Station Breukelen. Denkt U eraan om uit te checken bij uw aankomststation of als u overstapt naar een andere vervoerder. Deze sprinter rijdt verder naar Maarssen, Utrecht-Zuilen, Utrecht-Centraal en Rhenen’. Je wordt dus opgeroepen uit te checken als Breukelen je uitstapstation is. Natuurlijk moet je daar uitchecken. Doe je dat niet, dan moet je de nacht op het perron doorbrengen, want je kunt er daar niet af zonder uit te checken. En mocht een zwartrijder achter een goedwillende uitchecker aansluipen, dan zal die zich door de omroep echt niet tegen laten houden. Daar komt bij dat je op het Breukelense perron helemaal niet over kúnt stappen naar een andere vervoerder. Kortom, de uitcheckmededeling is bij Breukelen volstrekt irrelevant.
NS beoordeel ajb de informatie per station eens kritisch en maak onderscheid tussen wat je meldt in de spits en wat daarbuiten. In de spits kan het kort. In de daluren kan er meer gemeld worden. Dan zijn er veel reizigers die veel minder frequent in de trein zitten. In de spits is alleen de plaatsnaam van de volgende stop voldoende. Natuurlijk moet de omroep wel gebruikt worden als er iets zinvols voor die forensen te melden valt. Als er bijvoorbeeld een koe over de bielsen struint waardoor iedereen te laat op zijn werk gaat komen.
Wat ik schrijf geldt voor de lijn Utrecht-Amsterdam, maar vergelijkbare ergernis zal vermoedelijk in het het hele land bestaan. Alsjeblieft NS, saneer die eindeloze brij aan dagelijkse herhalingen in de spits.