Wat geven we kinderen mee?

Geen topografie? Als ik vertel dat mijn stageklas geen topografie krijgt, is de reactie vaak verbaasd. Als pabostudent loop ik stage. Geloof me als ik zeg dat geen dag hetzelfde is en dat stage lopen in het basisonderwijs elke dag leerzaam is. Echter, wat weinig verandert is de basiskennis. Basiskennis is een veelomvattend begrip. Basiskennis – zo is mijn en voorgaande generaties geleerd – is: geschiedenisfeitjes, rekenstrategieën, de fotosynthese én globale kennis van de topografie. Echter, het verschil tussen mijn generatie en deze generatie (en die tijd ligt nog niet eens zover uit elkaar) is de maatschappij. De maatschappij verandert en alles verandert mee, maar de basiskennis blijft hetzelfde. Geloof me, als ik naar een willekeurige stad in Nederland wil, gebruik ik Googlemaps. Als ik wil weten wanneer Karel de Grote leefde, google ik dat even. Als ik wil weten of een vogel oren heeft (ja dat wist ik tot een paar weken geleden niet), staat opnieuw de zoekmachine aan. Onderwijstijd is kostbaar. Mij wordt geleerd dat onderwijzen officieel betekent: ‘Een kind begeleiden naar volwassenheid zodat het kan functioneren in de maatschappij’. Nu is er iets geks: hoe kunnen we onze kinderen hetzelfde leren terwijl de maatschappij verandert? De maatschappij schreeuwt om mensen die kritisch kunnen denken, mensen die creatief kunnen denken, mensen die probleemoplossend denken, mensen die zich in andermans standpunten kunnen verplaatsen, mensen die naast elkaar en met elkaar leven in vrede. Ik geloof niet dat een kind met alle jaartallen op een rijtje of een volledige kennis van de topografie van Nederland in onze huidige maatschappij verschil kan maken. Een kind kan verschil maken als de tijd die wordt geïnvesteerd in deze feitenkennis wordt gebruikt om de kinderen kritische en creatieve vaardigheden bij te brengen. Betekenisvol onderwijs is volgens mij voorbereiding op de huidige maatschappij. Mensen zijn vaak bang om van datgene wat hen is bijgebracht af te stappen, maar volgens mij heeft dat in het onderwijs lang genoeg geduurd.