De sleutel tot studiekeuzesucces

Als student leer je veel mensen kennen op je studie, door nieuwe klassen of nieuwe projectgroepen bijvoorbeeld. Toch merk je dat door de jaren heen de klassen uitdunnen. Waar gaat iedereen heen? Uiteindelijk zit je in de harde kern van de opleiding, maar waarom kiest niet iedereen in één keer de juiste studie?

Vooral in het eerste jaar zijn er veel drop-outs. Volgens de Vereniging Hogescholen ligt het percentage al jaren rond de 15 procent (ongeveer 15.000 studenten) en vorig schooljaar zijn er 21,9% studenten gewisseld van opleiding (20.689 studenten). Ruim 35.000 studenten kiezen dus de verkeerde studie! Blijkbaar niks nieuws voor hogescholen, maar waarom wordt er geen actie ondernomen?

Bijna iedereen kent wel iemand die na het eerste jaar van de studie is gestopt. De reden die ik vaak hoor is dat studenten het simpelweg niet leuk vinden. Dat kan vooraf verholpen worden! September Advies, een studieadviesbureau voor studenten, bevestigt dit. Er komt vaak voor dat de reden van stoppen komt doordat studenten zich niet goed hebben ingelezen.

Al jaren doen studenten een studiekeuzetest, gaan naar een open dag en beslissen waar zij zich voor gaan inschrijven. Dit geeft eigenlijk helemaal geen helder beeld waarover de studie nou echt gaat. Ga proefstuderen, praat met studenten en docenten, kijk hoe het jaar is opgebouwd en welke vakken je krijgt. Ervaringen kunnen het best helpen met de keuze voor een studie.

Een voorbeeld om ervaringen te delen met alle studenten is een pr-bureau oprichten, door studenten wel te verstaan. Zo spreek je studenten van verschillende jaren aan, maar ook nieuwe studenten. Dit initiatief kwam ik tegen via de Facebook-pagina van HSPR, het pr-bureau van de opleiding Communicatie aan Hogeschool Leiden. Het voor en door studenten maakt het een stuk persoonlijker en geeft veel meer weer dan een informatiefolder op een open dag.

Nu het leenstelsel is ingevoerd zullen aankomende studenten nog beter moeten bedenken wat zij willen doen voor studie, om hoge schulden te voorkomen. Hogescholen zullen de aanpak van een studenten pr-bureau kunnen volgen, proefstudeerdagen moeten inplannen. En toekomstige studenten, kijk verder dan de studiekeuzetest, deel ervaringen met huidige studenten. Hopelijk is dit de sleutel van studiekeuzesucces en zal het percentage van uitgevallen studenten dalen.