35% korting, 65% Hypocrisie

HCS 28 nov 2016

Er wordt 89 tot 210 kilo pp per jaar aan voedsel verspild. Dat is niet alleen te wijten aan het incapabele inschattingsvermogen van ogen die groter zijn dan de maag of schimmel die stiekem toeslaat. Ook wordt voedsel inefficiënt geproduceerd en misvormde varianten worden afgevoerd (op uitzondering van de buitenbeentjes). Maar daarnaast is het inkoopethos “liever te veel dan te weinig” van winkels ook verantwoordelijk voor de voedselverspilling. De Albert Heijn is als de dood voor het niet genoeg kunnen opleveren van een product. Beter een overvol schap dan een laag voedselgehalte in de afvalcontainer.

In het belang van de klantenservice valt hier nog iets voor te zeggen. Maar nu lijkt de Albert Heijn te Eindhoven het overschot aan de klant kwijt te willen door op schuldgevoelens in te spelen. Waar andere filialen de niet-lang-meer-goed producten met een verhoogde nieuwe korting van 50% aanbieden, past de Eindhovense AH slechts de stickers aan met de tekst: “weggooien is zonde”. Mijn tweede reactie was: “te veel inkopen is ook zonde”. (“waarom dan geen 50% stickers?” was mijn eerste).

Als je weggooien zo zonde vindt, kun je het voedsel dus ook gewoon goedkoper aanbieden. Of zelfs gratis. Bij de Jumbo gaan onverkochte producten met een houdbaarheidsdatum van morgen op het eind van de dag naar de voedselbank. Mocht je een product tegenkomen dat ze over het hoofd hebben gezien, krijg je dat gratis mee naar huis. Dat is pas niet zonde. Ze mogen het niet meer verkopen, maar er wel nog iemand blij mee maken.

Aangezien de AH zijn producten nog probeert te verkopen op de houdbaarheidsdatumdag zelf, gaat alles dat onverkocht blijft direct de afvalcontainer in. Campina raadt aan je ogen en neus te gebruiken in plaats van af te gaan op de aangegeven datum, maar winkels zijn verbonden aan strikte regels. Er is een groep activisten die de afvalcontainers induiken om zich alsnog aan het advies van Campina te houden waardoor ze (helaas op illegale wijze) meestal kunnen “dineren uit de afvalbak”.

De gedachte dat weggooien echt zonde is, wordt ook niet echt gedeeld door de werknemers van de Eindhovense AH. I kon een half uur voor sluitingstijd nog ternauwernood een paar broodjes kopen voordat het voor mijn neus in de grote afvalzak gedumpt werd. Om over een ontbrekende kortingssticker bij de lekkerste broden nog maar te zwijgen. Voor hetzelfde geld gooien ze het liever weg. Met de Jumbo als voorbeeld kan ik niet behappen dat AH hier geen brood in ziet.