Een reis naar de ruimte en dat al in de nabije toekomst…Metro International maakt vandaag bekend dat het als eerste krant ter wereld een van zijn lezers de kans geeft de ruimte in te gaan. Metro-lezers krijgen die kans vanaf maart volgend jaar, wanneer de Metro Race for Space-competitie van start gaat. Op 12 april is de uiteindelijke winnaar bekend.

De prijs wordt niet zomaar weggegeven. Iedereen die mee wil doen, moet op inspirerende en originele wijze omschrijven waarom juist hij of zij degene is die Metro’s eerste astronaut wordt. Daarnaast moeten ook zo veel mogelijk vragen over de kosmos goed worden beantwoord. De Nederlandse hoofdredacteur van Metro, Robert van Brandwijk, is enthousiast over de wedstrijd. “Het is een fantastisch project, dat alleen de grootste krant ter wereld kan organiseren.”

Vanaf maart volgend jaar gaan alle edities van Metro wereldwijd hun eigen genomineerden selecteren. Dat gebeurt op basis van het aantal ‘vind ik leuks’ dat deelnemers op Facebook krijgen. Ook wordt gekeken naar de kwaliteit van hun bijdrage.

Alle editie-winnaars krijgen vervolgens te maken met een jury die bestaat uit echte astronauten. Zij bepalen uiteindelijk wie zich aspirant-astronaut mag noemen. Deze persoon krijgt een astronautentraining in aanloop naar de ruimtereis, die plaats moet vinden in 2014. Regelmatig worden Metro-lezers wereldwijd via reportages in de kranten op de hoogte gehouden van het verloop van deze trainingen.

Metro is voor de Race to Space een samenwerking aangegaan met SXC, Space Expedition Curaçao. Deze organisatie is marktleider op het gebied van commer­ciële ruimtevaart. Het bedrijf maakt gebruik van de Lynx, een eerste-generatie raketaangedreven ruimtevliegtuigen.