Redactie Metro
Redactie Metro Good vibes 20 mei 2015
Leestijd: 2 minuten

Ruit met camera vervangen? Dan eerst kalibreren

Bij een ruitvervanging komt altijd al veel kijken. Het is een expertiseklusje waarbij de juiste mensen, materialen, middelen en methode cruciaal zijn. Maar tegenwoordig gaat het nog een stukje verder. Auto’s met een camera in de voorruit moeten namelijk ook nog gekalibreerd worden. Anders kunnen veiligheidssystemen die de camera aanstuurt op hol slaan. Hoe dat in zijn werk gaat? Service monteur Mark Arends (25) van Carglass legt uit.

Om te beginnen: wat is er precies zo bijzonder aan de voorruit van de nieuwste generatie auto’s?

“Deze ruiten zijn steeds vaker voorzien van zogenoemde ‘rijhulpsystemen’ oftewel ADAS (Advanced Driver Assistance Systems). Door middel van camera’s achter de voorruit ondersteunen deze ADAS-systemen de bestuurder tijdens het rijden. Wat ze precies doen, verschilt per auto en per automerk. Ze waarschuwen bij het onvrijwillig verlaten van een rijbaan, helpen bij het maken van een noodstop, verbeteren het zicht bij nacht, bieden een 360 graden beeld en hulp bij inparkeren.”

Handige hulpmiddelen dus, waarvan je zeker wilt weten dat ze naar behoren werken. Hoe zorgen jullie daarvoor wanneer de ruit door schade moet worden vervangen?

“Dat doen we door alle ADAS na zo’n ruitvervanging te kalibreren. Simpel gezegd, door alle systemen netjes af en in te stellen, zodat ze weer werken als nieuw. Doe je dat niet, dan kunnen er later problemen optreden. De camera van de Audi waar ik nu aan werk, is bijvoorbeeld voorzien van een Lane Departure Warning System. Zodra de bestuurder onbedoeld van zijn rijstrook afwijkt, krijgt hij een signaal dat hij de wegmarkering overschrijdt. Maar daarvoor moet de camera de rijbaanmarkeringen wel juist registreren. Anders begint het ding al te piepen als je nog gewoon netjes tussen de belijning rijdt. Of erger: als je er al ver overheen bent.”

Duidelijk. Maar vertel eens: hoe gaat dat kalibreren in zijn werk?

“Afhankelijk van het type ADAS onderscheiden we twee soorten kalibratie. De reguliere kalibratie, waarbij de camera wordt gekalibreerd met behulp van een handheld toestel en er een proefrit gemaakt moet worden. En de CSC kalibratie, waarbij gebruik wordt gemaakt van een handheld toestel, een laser en een simulatiewand. De laatste variant passen we vooral toe bij Mercedes en wagens van de Volkswagen Group; de eerste bij Ford en Volvo. Hoe het kalibreren verder precies werkt, is een nogal technisch verhaal. Maar het komt erop neer dat we ervoor zorgen dat de camera weer doet wat-ie moet doen.”

Klinkt als een vrij nieuwe service van Carglass…

“Klopt. Sinds maart 2015 startte Carglass, als eerste onafhankelijke autoruitschadespecialist van Nederland, met de kalibratie van ADAS. Overigens tot grote vreugde van onze klanten, mede vanwege onze landelijke dekking. Waar je ook woont; Carglass helpt je weer veilig op weg. We plaatsen een nieuwe ruit, kalibreren de ADAS-systemen en leveren de auto weer netjes af.”

Voor meer informatie over ADAS en kalibratie, kijk op www.carglass.nl of https://www.carglass.nl/expert-in-autoruit-technologie/ADAS/

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.