Levensecht leren door boten bouwen

15 mei 2012 om 11:47 door Ilja Post
Levensecht leren door boten bouwen

Ooit gehoord van een lelievlet? Zo niet, dan kunnen de derdejaars metaalleerlingen van het Comenius College je er alles over vertellen. Bijvoorbeeld dat het de meest gebruikte stalen zeil-, roei- en wrikboot bij waterscoutinggroepen van Scouting Nederland is. En hoe zwaar (700 kilo), lang (5,6 meter) en breed (1,8 meter op het breedste punt) de boot is. Maar ook hoe je het ding in elkaar zet. Begin dit jaar kregen de leerlingen van de Capelse techniekschool een pakket stalen platen afgeleverd, met de opdracht er een boot van te buigen, hechten, slijpen en lassen. Nu de vlet bijna af is, kan hoofdlasser Quincy Zorg (16) er wel om lachen. Maar toen hij het bouwpakket zag binnenkomen, in lange, platte metalen stroken, zakte de moed hem even in de schoenen. Vooral toen metaaldocent Jan de Jong zijn team vertelde dat ze er alleen voor stonden. “Dit is jullie project, jongens. Succes ermee!” Levensecht leren, noemen ze dat. Eén van de uitgangspunten van het Vakcollege, waar het Comenius aankomend schooljaar mee start, in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven.

En dus ging het team aan de slag. Eerst nog wat schoorvoetend, buigend en trekkend aan het metaal. Maar al gauw kregen ze de slag te pakken. Langzaam maar zeker verschenen de contouren van wat onmiskenbaar een vlet zou worden. “Leuk? Echt wel”, aldus een stralende Quincy. “Normaal kunnen we eindeloos oefenen met het lassen van een klein stukje dat toch nergens voor gebruikt wordt. Nu moet het direct goed zijn. Een las blijf je altijd zien in de boot.” “En als ie niet goed is, vind je de vlet later terug op de bodem van de plas”, vult Patrick Hartmans (15) aan. “Dat willen we onze roeiers die het tijdens een roeiwedstrijd met Dordt in Stoom opnemen tegen negen andere vmbo-techniekscholen, en Scouting JWF uit Krimpen aan den IJssel die de vlet na afloop krijgt uitgereikt, niet aandoen. Om alles goed te krijgen voor 1 juni, zullen we zelfs moeten overwerken. Net als in het echt.”

“En zo is het maar net”, zegt ook François Pols, kaderlid bij de Krimpense scouts. “Maritieme bedrijven sponsoren de vletten; de leerlingen maken ze. Voor hen zijn wij hun eerste echte opdrachtgever. Met een deadline waaraan niet valt te tornen: de finale van de vlettenrace.”

Doel van het project is om meer jongeren te interesseren voor de maritieme wereld en voor een technische beroepsopleiding. Er is nog altijd een groot tekort aan technisch personeel. Een rondje langs de lassers op het Comenius leert dat zij in ieder geval al overstag zijn. Jan Pieter Matthijsen (15) wil op een booreiland gaan werken. Quincy wil onderwaterlasser worden. En Dave de Waardt (15) is vastbesloten om, net als zijn vader en broer, schipper te worden. Na deze opleiding meldt hij zich aan bij het Scheepvaart en Transport College.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Reacties