Bau en Lau, de bergetappes, Mart Smeets, de onstuitbare winnaar Froome: Nederland genoot de afgelopen week van de Tour de France. Dat blijkt uit Metro’s TV Top 20, waarin de Tour zes keer voorkomt, maar ook de verschillende Journaals door het wielerevenement van het jaar hoge kijkcijfers scoorden. Naast de Tour en het nieuws was Heel Holland Bakt het best bekeken programma.

TV Top 20 (zondag 14 juli tot en met zaterdag 20 juli):

1 Tour de France, nabeschouwing Alpe d’Huez (do 18-7, Ned 1) 1.648.000
2 Journaal 20.00 uur (vr 19-7, Ned 1) 1.616.000
3 Tour de France, etappe Mont Ventoux (zo 14-7, Ned 1) 1.370.000
4 Journaal 18.00 uur (d0 18-7, Ned 1) 1.199.000
5 De Avondetappe (di 16-7, Ned 1) 1.122.000
6 Heel Holland Bakt (wo 17-7, Ned 1) 1.111.000
7 Hart van Nederland (di 16-7, SBS 6) 1.091.000
8 Tour de France, etappe Alpe d’Huez (do 18-7, Ned 1) 1.090.000
9 Tussen Kunst en Kitsch (zo 14-7, Ned 1) 1.017.000
10 Tour de France, etappe Annecy (za 20-7, Ned 1) 1.007.000
11 Joris’ Showroom (vr 19-7, Ned 1) 984.000
12 Gevoel van de Vierdaagse (vr 19-7, Ned 1) 969.000
13 Eénvandaag (do 18-7, Ned 1) 963.000
14 Half Acht Nieuws (ma 15-7, RTL 4) 956.000
15 Muziekfeest op het Plein (vr 19-7, Ned 1) 955.000
16 Voetbal, EK dames, Nederland – Noorwegen (zo 14-7, Ned 1) 945.000
17 Taggart (wo 17-7, Ned 1) 912.000
18 Groeten Van Max (ma 15-7, Ned 1) 908.000
19 Liefde voor Later (ma 15-7, Ned 1) 859.000
20 Tour de France, tijdrit Chorges (wo 17-7, Ned 1) 835.000

Bron: Stichting KijkOnderzoek.