AMSTERDAM (ANP) - 's Werelds oudste modeblad verschijnt eind deze maand in ons land. De allereerste Nederlandse editie van Harper's Bazaar is meteen de belangrijkste van het jaar. De extra dikke zogeheten september issue presenteert traditiegetrouw het nieuwe modeseizoen.

,,Voor modeliefhebbers is het zo’n beetje de eerste schooldag van een nieuw jaar'', zegt hoofdredacteur Cécile Narinx, afkomstig van Elle. Net als in maart, eveneens een belangrijk moment, ligt dan de nieuwe mode in de winkels en laten de modebladen zien wat de laatste trends zijn. De eerste Nederlandse Harper's Bazaar telt dan ook bijna 300 pagina’s.

Het blad werd in 1867 opgericht in de Verenigde Staten en groeide dankzij medewerkers als Carmel Snow, Richard Avedon, Diana Vreeland en Andy Warhol uit tot de volgens Narinx ,,iconische status'' die het nu heeft. Inmiddels verschijnt Harper's Bazaar in 47 landen in meer dan 20 talen en telt het zo’n 12 miljoen lezers. In Nederland worden 120.000 stuks gedrukt.

Mode

Harper's Bazaar is volgens Narinx bedoeld voor vrouwen die hun liefde voor mode combineren met een druk bezet leven. ,,Ze werken hard, reizen veel, hebben vaak een gezin en geen tijd om uren te shoppen of op internet modeshows te kijken.'' Het gaat volgens haar vooral om vrouwen die hun eigen boterham verdienen en de grote levenskeuzes, zoals wat voor baan ze willen en waar ze gaan wonen en met wie, al hebben gemaakt.

Naast mode en beauty biedt Harper's Bazaar ook verhalen over kunst en cultuur, reizen en portretten van inspirerende vrouwen uit binnen- en buitenland. Typisch Nederlandse onderwerpen komen volgens Narinx ook voorbij. ,,We hebben een modeserie geschoten tussen de Drentse hunebedden en een reisreportage over Maastricht, mijn geboortestad.'' In vergelijking met edities in andere landen is de Nederlandse versie rustiger van opzet, iets minder vol en meer no-nonsense dan bijvoorbeeld de Chinese, Amerikaanse of Braziliaanse, zegt de hoofdredacteur.

Plek

Narinx denkt dat er in ons land zeker plek is voor nog een modeblad. ,,De crisis is op z’n retour en we hebben de grote sanering in de bladenwereld achter de rug. Daarbij bleek dat vooral landelijke titels het loodje legden.''

Harper's Bazaar moet zijn inkomsten vooral hebben van adverteerders. ,,We zullen niet zulke grote groepen aanspreken als de ANWB Kampioen of LINDA.'' De hoofdredacteur ziet dat niet als een probleem. Volgens haar is het tij voor Harper's Bazaar en grootste concurrenten Elle en Vogue juist gunstig. ,,Als grote modehuizen ergens in adverteren, dan is het in die drie wereldwijd bekende titels.''