De stripwereld verneemt de laatste jaren niet zo veel meer van Joost Swarte. Stilzitten doet de geboren Heemstedenaar niet. Zo ontwierp hij onlangs appartementen in de Jordaan en tekende hij voor het fantastische interieur van het Hergé-museum in Louvain-la-Neuve.

Na het lezen van Bijna Compleet blijft echter het gevoel van gemis hangen. Wat zou het mooi zijn als de 63-jarige Swarte zijn tekenpen weer eens oppakt, vooral om een lang lopend verhaal te produceren. Zoiets mist in deze bundeling met strips. Wat het boek verder eens te meer duidelijk maakt, is hoe ingenieus precies het tekenwerk van Swarte is. Hij koppelt de herkenbare stijl van Hergé aan het absurdisme en undergroundthema’s. Een klare lijn met minder klare verhaallijnen. Opvallend trouwens dat deze door Swarte verzonnen omschrijving voor het werk van Hergé doelde op de verhaallijnen in plaats van het heldere tekenwerk.

Wel moet gezegd worden dat het verticaal geplaatste middendeel met tussendoor geplaatste teksten bijzonder storend leest. Enerzijds is het onhandig het boek te moeten draaien, anderzijds is de bijbehorende tekst amper te volgen. Daarvoor een puntje eraf in de waardering.