ADE; liefhebber vs. geforceerde fan

markbenthem 8 okt 2015

Het Amsterdam Dance Event staat voor de deur! Ik heb er zo’n zin in! Na alle prikkels en invloeden te hebben verwerkt heb ik besloten er m’n debuut te gaan maken. Zo veel mogelijk meemaken, dat is het doel. Al jaren staat ADE in het teken van het delen van deskundigheid, ervaringen en liefhebberij. Vooral van dat laatste ben ik groot voorstander. Dit evenement is hét moment om als dancefanaat je festivalzomer te laten bezinken en te genieten van het clubgevoel van de hoofdstad.

Aan het einde van de week wordt ook de DJMAG Top 100 bekend gemaakt; een populariteitslijst die in het leven is geroepen door een toonaangevend en gelijknamig magazine. Luister, als je artiest bent is het simpel: maak muziek vanuit je ziel, win harten en wordt later herinnerd om jóuw sound. Tegenwoordig maken sommigen zich eerder druk over marketing, celebirtygedrag en dus die verdomde lijst. Misselijkmakend. Naar mijn idee wordt er op een geforceerde manier stemmen verzameld en mensen (gevoelsmatig) gedwongen te kiezen tussen je idolen. Het geeft aan dat je de populairste DJ bent en niet de beste, zoals wordt gecommuniceerd. En dat is zo jammer, want er ís geen beste DJ.

Wat mij betreft durft niet iedereen zich meer als veelzijdige danceliefhebber te uiten. Het maakt plaats voor veredelde, onnodige concurrentie en een geforceerde voorkeur. ‘De muziek van Artiest A is beter dan Artiest B, want A staat hoger in de DJMAG Top 100!’ klinkt het dan. De DJMAG Top 100 is ongetwijfeld bedacht om lukraak een maatstaaf aan te geven. Artiesten beleven die concurrentie niet direct en uiten vaak hun desinteresse, ze zijn liever collega’s en medeliefhebbers. Het feit dat luisteraars mogen stemmen zorgt juist voor een concurrerende sfeer.

Kortom: de DJMAG Top 100 maakt de kloof tussen artiest en publiek alsmaar groter. Gelukkig zijn er iconen die het goede voorbeeld geven en wél nadenken wat ze communiceren. Voldoening, dankbaarheid tonen en waardering uiten zijn aspecten waar artiesten om worden geprezen. En dat is waar Nederlanders goed in zijn en de meeste sympathie voor krijgen. Ik denk dat ik in Amsterdam m’n ogen uit zal kijken. ADE, laat zien wat je te bieden hebt, in naam van liefhebberij voor dancemuziek.