Remco Visser
Remco Visser Nieuws 17 nov 2015
Leestijd: 3 minuten

Welke winkels kiezen (niet) voor Zwarte Piet?

Sinterklaas is weer in het land, en net als elk jaar kwamen ook zijn Zwarte Pieten mee. Onder protest, dat wel. Want langs de route in Meppel was ook dit jaar weer een demonstratie van tegenstanders van Zwarte Piet.

Supermarkten en warenhuizen zitten al jaren met de pietendiscussie in hun maag. Onder meer de HEMA en de Albert Heijn kregen vorig jaar nog te maken met een heuse boycot, toen er werd besloten dat er voor Zwarte Piet geen plek meer was in de schappen.

Dit jaar hebben veel winkels bij voorbaat al de knuppel in het hoenderhok gegooid en ver voordat de Sint aanmeerde in Meppel bekend gemaakt of Zwarte Piet in hun filialen te zien zal zijn.

Metro heeft de pietenkeuze van een aantal bekende winkelketens voor je op een rij gezet.

ALBERT HEIJN

Albert Heijn houdt, in tegenstelling tot vorig jaar, wel vast aan Zwarte Piet. Op de sinterklaasartikelen die in de filialen liggen, is Zwarte Piet in verschillende verschijningsvormen terug te vinden.

Filiaalmanagers mogen bij de aankleding van de winkel overigens wel rekening houden met lokale voorkeuren, wat kan betekenen dat niet in alle filialen van de grootgrutter Zwarte Piet te zien zal zijn.

JUMBO

Supermarktketen Jumbo kwam dit jaar onder vuur te liggen, toen naar buiten werd gebracht dat er niet alleen Zwarte, maar ook Witte Pieten op de verpakkingen van het merk te zien zouden zijn.

"Jumbo is er voor iedereen. We beschouwen het sinterklaasfeest als het leukste feest van het jaar voor onze kinderen. In de discussie rond Zwarte Piet lijkt het moeilijk een oplossing te vinden waarmee iedereen tevreden is”, zegt een woordvoerster.

BLOKKER

Ook Blokker lijkt zich niks aan te trekken van de discussie rond Zwarte Piet. Het warenhuis heeft dit jaar verschillende producten met traditionele Zwarte Piet, waaronder speelgoedpoppetjes, slingers en stickervellen met Sinterklaas en Zwarte Piet.

V&D

Vroom en Dreesman zit iets meer in de maag met de kleur van de Pieterbaas. Zo wordt er onder meer anders ingekocht naar aanleiding van de discussie.

"In de inkoop, van bijvoorbeeld chocoladeletters en pepernoten, houden we er indien mogelijk al wel rekening mee. Dat de pieten niet een te duidelijke kroeskop hebben, niet te zwart zijn, te rode lippen of gouden oorbellen. Maar niet alle leveranciers hebben hun assortiment al aangepast", aldus het warenhuis.

HEMA

„Hema kiest vanaf dit jaar in voor schoorsteenpieten. Wij vinden dat wij daarmee nauw aansluiten bij het sinterklaasverhaal en de beleving van kinderen. Waarbij piet cadeaus komt geven via de schoorsteen en daardoor roetvegen heeft.”

LIDL

Discounter Lidl lijkt, ondanks een folder met daarin ‘Alles van Sint en Piet’, van alle grote supermarktketens de enige die Zwarte Piet resoluut de deur heeft gewezen.

De knecht van de Sint is dit jaar helemaal niet te zien op de producten en in de winkel. Volgens de prijsvechter stond er de laatste jaren sowieso geen Piet meer op verpakkingen.

DE BIJENKORF

De Bijenkorf verraste dit jaar vriend en vijand door de traditionele klimpieten, die in meerdere filialen als aankleding werden gebruikt, goud te verven.

De redenen zijn volgens het concern echter niet zozeer principieel, maar vooral onderdeel van de ‘premium experience strategie’.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.