Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 14 okt 2015
Leestijd: 2 minuten

Vloggers brengen ouders in geldproblemen

Vloggers en bloggers brengen steeds meer jongeren én hun ouders in geldproblemen. De sociale druk op school om de nieuwste gadgets of merkkleding te hebben die zij zien in vlogs, wordt steeds groter.

„Steeds meer scholen trekken aan de bel dat vloggers echt een probleem vormen”, zegt Anne Struik van Diversion en projectleider van MoneyWays, een lesprogramma van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) en Diversion. „Neem een Enzo Knol met 800.000 volgers. Alles wat hij heeft, willen de leerlingen ook. Het is een nieuwe manier van reclame maken. Vloggers zouden hier eigenlijk mee moeten oppassen.”

Groepsdruk

Leerlingen kunnen maar lastig omgaan met de verleidingen die vloggers en bloggers hun onder de neus drukken. Een heus probleem bij de huidige generatie, zegt Struik. „We zien veel voorbeelden van jongeren die onder groepsdruk lijden. Niet alleen in de Randstedelijke gebieden, maar in heel Nederland. In arme en rijke milieus. We horen van docenten dat leerlingen hun ouders onder druk zetten om de nieuwste iPhone te kopen, terwijl zij niet eens het schoolgeld kunnen betalen.”

Thuissituatie

Veel leerlingen van wie het gezin bijvoorbeeld bij de Voedselbank loopt, vertellen in de klas niets over de financiële thuissituatie. Wel is de druk hoog om mee te gaan met de rest. „Ik zie steeds vaker leerlingen in een koffietentje zitten in plaats van een boterham eten op het schoolplein”, gaat Struik verder. „De sociaal-emotionele druk is hoog. De jeugd stelt steeds hogere normen en iedereen wil en moet daaraan voldoen, anders val je buiten de groep.”

Met het programma MoneyWays proberen jonge rolmodellen aan de hand van eigen ervaringen in de klas te praten met scholieren tussen de 14 en 20 jaar over de taboes rondom geld. Zij vingen hier in de afgelopen twee jaar signalen op over armoede, groepsdruk en schulden. „Het wordt door docenten echt als probleem gezien, maar ze vinden het zelf lastig hierover te praten. Door het spreken met rolmodellen voelen de leerlingen zich eerder op hun gemak om hun verhaal te doen in de klas.”

Gemeentes aan zet

Mede door vloggers en bloggers nemen de financiële risico’s onder jongeren toe. Struik, Nibud en ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) willen dan ook dat meer scholen financiële educatie gaan bieden. Zij roepen gemeentes op hieraan een bijdrage te leveren.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.