Anne-Fleur Pel
Anne-Fleur Pel Nieuws 23 okt 2015
Leestijd: 3 minuten

Reiziger blijft achter op perron door actiekaartjes

Conducteurs moeten deze herfstvakantie regelmatig reizigers achterlaten op het perron. De treinen van een paar minuten over 9.00 uur zitten overvol. Reden: de actiekaartjes die verkocht worden in winkels waarmee mensen goedkoop in de daluren kunnen reizen.

Verlengde ochtendspits

De goedkope kaartjes creëren dezer dagen een verlengde ochtendspits, onder meer vanuit het noorden van het land naar Amsterdam. In drommen staan dagjesmensen met actiekaartjes ’s ochtends om 9.00 uur bij de incheckpaaltjes op de NS-stations. „Er stonden deze donderdagochtend in Groningen wel honderd mensen in de rij voor een incheckpaal om mee te kunnen met de trein van 9.03 uur richting Zwolle”, zegt hoofdconducteur Gerrie Doornbos. „Allemaal dagjesmensen die massaal gaan winkelen in Amsterdam. In Meppel heb ik zo’n zestig reizigers op het perron moeten laten staan, omdat het overvol was en daardoor niet meer veilig.”

https://twitter.com/HC_Groningen/status/657114234950688768

Chaos

In de intercity passen vijfhonderd mensen, maar er zaten er al zes- tot zevenhonderd in, weet Doornbos. „Mensen proberen er toch altijd in te komen, dus ik heb de deuren snel moeten sluiten.” Hetzelfde overkwam conducteur Stefanie afgelopen woensdag op het traject tussen het Friese Grou en Zwolle.

In totaal heeft ze wel vierhonderd treinreizigers moeten achterlaten en op Zwolle omgeroepen dat mensen de trein moesten verlaten, meldt ze op Twitter. „Mensen die de trein van een half uur eerder ook al moesten laten schieten in verband met de drukte in de trein. Erg jammer. Medewerkers van V&S (Veiligheid en Service, red.) heb ik gezegd dat ze de mensen bij de deuren moesten weghalen, omdat ik anders niet ging vertrekken. Het was echt chaos.”

Dalurenkaarten

In vakantieperiodes is het geregeld zo druk door de goedkope dalurenkaarten die in winkels als Blokker, Kruidvat, Etos en Hema worden verkocht. Doel hiervan is om mensen in de doorgaans rustige daluren te laten reizen en meer mensen te laten kennismaken met de trein. „Dat lukt goed!”, zegt Doornbos met een lach. „Maar het begint aan zijn eigen succes ten onder te gaan. Eigenlijk zou er extra capaciteit ingezet moeten worden, maar die is er niet. Het is lastig inschatten, maar toch vind ik dat NS hier beter op moet anticiperen.”

NS zegt daar waar het kan ook in te spelen op drukke trajecten. „Het is bij ons bekend dat de actiekaartjes in de vakantietijd ertoe kunnen leiden dat de eerste trein in de daluren heel druk is en ook reguliere reizigers soms de trein missen”, zegt een woordvoerder van NS. „Veel mensen weten dit ook, maar gaan toch voor die eerste trein, terwijl de volgende rustigere trein vaak maar een kwartier later vertrekt. Dit proberen we de reiziger ook duidelijk te maken.”

Langere trein

Bij grote evenementen houdt NS rekening met de lengte van de trein, dat probeert NS ook als er signalen komen van reizigers over drukke treinen op andere momenten, zegt de woordvoerder. „We proberen bij te sturen en waar het kan de volgende dag een langere trein in te zetten. Maar we kunnen een overvolle trein niet altijd voorkomen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.