'Provincies verkopen groene kletspraatjes'

15 juni 2015 om 06:30 door Anne-Fleur Pel
'Provincies verkopen groene kletspraatjes'
Foto: ANP

De groene praatjes van de meeste provincies vertalen zich niet in schoon rijgedrag van de provinciebestuurders. De CO2-uitstoot van de dienstauto’s ligt zelfs vele malen hoger dan de gemiddelde uitstoot van het Nederlandse zakelijke wagenpark. Negen op de tien dienstauto’s die op diesel rijden voldoen niet aan de huidige Europese norm voor luchtvervuilende uitstoot.

Niet schoon

Dat blijkt uit onderzoek van CNG Net in samenwerking met ondernemersvereniging De Groene Zaak en milieuorganisatie Natuur & Milieu. Bijna acht op de tien dienstauto’s die leden van Gedeputeerde Staten (GS) vervoeren, rijden op diesel. Dit is de minst schone brandstof wat betreft luchtvervuiling. Rijden op alternatieve brandstoffen of met andere aandrijvingen, lijkt geen prioriteit te hebben op de duurzaamheidsagenda van de meeste provincies. „Nu de collegeakkoorden gesloten worden, blijken veel provincies hoge duurzaamheidsambities te hebben”, zegt Maurits Hekking, programma manager bij De Groene Zaak. „Het is nu aan de gedeputeerden om de daad bij het woord te voegen en bij de volgende aanbesteding te kiezen voor schonere dienstauto’s.”

CO2-uitstoot

Want alle dienstauto’s hebben een CO2-uitstoot die (ruim) boven de 100gr/km ligt, terwijl er meerdere modellen op de markt zijn met een CO2-uitstoot van minder dan 100gr/km. Nog geen vier op de tien onderzochte auto’s voldoet aan de huidige minimumeis voor CO2-uitstoot, 130 gr/km, en luchtvervuilende emissies. Overijssel voldoet zelfs niet aan de eisen uit 2011, terwijl de voertuigen in 2013 zijn aangeschaft. 14 procent stoot meer dan 150gr/km uit.

Gemiste kans

De drie organisaties die bij het onderzoek betrokken zijn, pleiten voor het stellen van hogere duurzaamheidscriteria voor de inkoop door overheden. „Maar ook los van die normen zouden GS, als uithangborden van de provincie, naar een zo duurzaam mogelijke dienstauto moeten streven”, zegt Hekking. „De provincies laten een kans liggen om het goede voorbeeld te geven.”

Lees ook: Nachtmerrie Mansveld: dieselrijder rukt op

Het onderzoek naar de dienstauto’s laat zien dat (lagere) overheden duurzaamheid nauwelijks laten meewegen bij de inkoopvoorwaarden, stellen de partijen. Een scherper duurzaam aanbestedingsbeleid is dan ook nodig vinden zij. Niet alleen voor dienstwagens, maar voor al het vervoer dat door overheden wordt aanbesteed, zegt Antwan van Echtelt van CNG Net, de grootste leverancier van aardgas en Groengas in Nederland. „Denk bijvoorbeeld aan bussen voor het openbaar vervoer en voertuigen die worden ingezet voor afvalinzameling en groenvoorziening.”

Alleen de gedeputeerden uit Friesland en Zeeland rijden milieubewust en laten zich vervoeren in hybride en aardgasvoertuigen.

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!