Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 23 jun 2015
Leestijd: 3 minuten

Ov-abonnement voor gezin is verdubbeld in prijs

Nieuwe ov-tarieven pakken dramatisch uit voor gezinnen. Ouders met bijvoorbeeld drie kinderen ouder dan 12 jaar die met het openbaar vervoer door heel Nederland vrij willen reizen zijn sinds begin deze maand ruim twee keer duurder uit voor een abonnement.

Vorig jaar betaalde een gezin met drie kinderen ruim 6000 euro voor een ov-jaarkaart met bijproducten, waarmee alle gezinsleden onbeperkt gebruik konden maken van de trein, bus, tram en metro. Sinds 1 juni is deze ov-jaarkaart verdwenen en is een zelfde gezin bijna 13.500 euro kwijt aan abonnementen. Alle gezinsleden mogen dan wel ook voor 9.00 uur ‘s morgens reizen, wat voorheen niet kon.

Lees ook: Zwartrijder mag kiezen: boete of tien keer opdrukken

Ouders

Stefan Flos, vader van drie kinderen, is een van de ouders die de wanhoop nabij is door de tariefwijziging. Zijn drie dochters volgen onderwijs aan de Nationale Balletacademie in Amsterdam. Alle drie worden ze gezien als ‘toptalentjes in wording’. Iets waar Flos trots op is, maar de financiële gevolgen leiden tot kopzorgen. De meiden moeten namelijk elke dag met het openbaar vervoer van hun woonplaats Culemborg naar Amsterdam voor de balletacademie. Ruim 6.000 euro was al nauwelijks op te brengen, maar nu de tarieven zijn veranderd, zijn de zorgen bij Flos flink toegenomen.

„De enige familiekaart die er nog was, is nu verdwenen”, zegt Flos. „En ik ben niet de enige die hier tegenaan loopt. Voor scholieren, jonge topsporters en gezinnen is er geen enkele ov-kaart meer, die een alternatief biedt voor de auto.”

Kamervragen

Carla Dik-Faber, Tweede Kamerlid van de Christen Unie, trekt zich de situatie van Flos aan en stelde vorige week Kamervragen over de tariefverhoging. Zij vraagt de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu in gesprek te gaan met NS om zo tot een beter product te komen voor de doelgroep gezinnen en schoolgaande kinderen.

NS

Een woordvoerder van NS laat echter weten dat de prijsstijging niet de NS te verwijten is, maar komt door het doorvoeren van prijzen van andere vervoersbedrijven van tram, bus en metro. „Met de ov-jaarkaart kon iemand gebruik maken van elke vorm van vervoer. Er werd een schatting gemaakt van het aandeel dat aan andere vervoerders betaald moest worden. Deze andere vervoerders vonden dit aandeel te klein en zij hebben er een nieuw rekenmodel op losgelaten.”

Andere optie

Voor Flos en zijn gezin is er een alternatief: een NS-vrij-abonnement voor de trein met een apart bus-, tram-, metroabonnement. Maar dit abonnement is alsnog 24 procent duurder dan de abonnementen die hij vorig jaar had, en biedt minder mogelijkheden. Zo zijn de bijabonnementen niet in de middagspits geldig. „Het is nu een wirwar aan abonnementen, opties en voorwaarden.”

Talenten-ov

Naast een ov-abonnement speciaal voor gezinnen, hoopt Flos ook op een oplossing vanuit de overheid voor talentvolle kinderen.

Lees ook: Duizenden euro’s kwijt aan reiskosten jonge talenten

Hij denkt daarbij aan een gratis ov-abonnement voor kinderen die zijn toegelaten op een DaMu-school (scholen waarbij dans- en muziekvooropleidingen worden gecombineerd met leren). „Er is binnen de overheid wel aandacht voor het stimuleren van talentontwikkeling, maar de reiskosten worden vergeten. Begin deze maand hebben we hiervoor een petitie aangeboden aan de Tweede Kamer.”

Dik-Faber pleit ook voor een gratis ‘ov-kaart voor talenten’.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.