Bianca Brasser
Bianca Brasser Nieuws 29 jun 2015
Leestijd: 2 minuten

Haardrama na Colorrun: wat ging er mis en wat nu?

De Crazy Colorrun in Leeuwarden eindigde voor veel renners afgelopen weekend net iets te crazy. De kleurenpoeders waarmee gegooid werd, blijken toch niet zo uitwasbaar als gedacht. Gevolg: rode, blauwe en paarse kapsels waarmee menig colorrundeelnemer maandag noodgedwongen op school of werk verschijnt. ‘Oeps, foutje’, zo erkent de organisatie. Maar wat ging er nu eigenlijk mis en hoe worden ‘slachtoffers’ geholpen?

Lees ook: Paniek bij bezoekers Colorrun: kleur blijft in haar

Schadevergoeding

Om met die laatste vraag te beginnen: of en hoe je gecompenseerd wordt voor een kleurendebacle, is nog de vraag. Colorsensation, de organisatie van de Colorrun heeft een online contactformulier geopend en roept mensen op hun schade te melden. „We zullen al deze klachten inventariseren”, zegt Marcel Udinga, van Colorsensation. „We zoeken naar een passende oplossing.”

Kappersbon

Wat deze ‘passende oplossing’ kan zijn voor mensen die nu met gekleurde lokken door het leven gaan, daar heeft Udinga wel ideeën over, maar beloven kan hij naar eigen zeggen nog niks. „Ik kan me voorstellen dat mensen die naar de kapper zijn geweest om de kleur uit hun haar te krijgen, de kosten hiervoor vergoed zullen krijgen. Maar samen met de leverancier van de verfpoeder en de verzekering moeten we kijken wat mogelijk is.” Ons advies: bewaar je kappersbon.

Wat ging mis?

Volgens Udinga is het kleurendrama te wijten aan verfpoeder met nieuwe fluorescerende kleuren, hij stelt dan ook de leverancier van de poeder aansprakelijk. „Deze fellere kleuren gebruikten we in Leeuwarden voor het eerst. Wij garanderen nooit 100 procent uitwasbaarheid van kleding, maar de kleur moet wel gewoon uit de haren gewassen kunnen worden. We balen dan ook vreselijk van al deze klachten en bieden oprecht excuses aan.”

Haarlak

De leverancier van de verfpoeder, Holi-King, is iets minder sorry-gezind. „De kleur gaat uiteindelijk echt wel uit het haar, het duurt alleen misschien iets langer dan normaal”, zegt een medewerker. Hij erkent dat er voor het eerst fellere kleuren zijn geleverd, maar volgens hem heeft het kleurenprobleem vooral te maken met ‘haarsoorten’ en gebruik van haarmiddelen vooraf. „Bij iemand met heel licht haar zal de kleur wat langer te zien zijn. En als er bijvoorbeeld vooraf haarlak in het haar is gespoten, kan de kleur wat dieper in het haar getrokken zijn. We vinden dit vervelend, maar vinden niet dat dit onze schuld is.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.