Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 14 apr 2015
Leestijd: 2 minuten

Fietsersbond wil rem op gaspedaal

Fietsers moeten beter worden beschermd tegen automobilisten. Het terugdringen van het aantal dodelijke fietsongelukken stagneert en bij 90 procent van de ongevallen is een aanrijding met een auto de oorzaak.

De Fietsersbond wil daarom een verplichte invoering van de dwingende variant van Intelligente Snelheidsassistentie (ISA) in auto’s, waardoor automobilisten simpelweg niet harder kunnen dan de toegestane snelheid. Het gaspedaal verder indrukken is dan onmogelijk.

Snelheid teruggeschroefd

In de jaren 70 kwamen jaarlijks 500 fietsers om. Nu zijn dat er ongeveer 200, maar de afname stokt de laatste jaren. De belangrijkste reden voor de spectaculaire daling vanaf de zeventiger jaren, is de teruggeschroefde maximumsnelheid op veel plaatsen van 50 naar 30 kilometer per uur. ”Grotere gebieden met een snelheid van 30 kilometer en de invoering van ISA kan levens redden”, bepleit de Fietsersbond dan ook.

In veel auto’s zit al een milde vorm van ISA. De automobilist krijgt dan een signaal als hij te hard rijdt. Een iets strengere variant zorgt voor tegendruk als het gaspedaal verder wordt ingedrukt en de dwingende variant maakt dat zelfs geheel onmogelijk.

Lees ook: Altijd groen licht voor fietsers

Maar wat dan als je om een of andere reden wel harder móet? ”In principe blijft de maximumsnelheid de maximumsnelheid”, zegt Martijn van Es van de Fietsersbond. ”En het is niet de bedoeling om daarvan af te wijken. Uiteraard zijn hulpdiensten als ambulance, politie en brandweer wat ons betreft uitgezonderd van ISA. Zij kunnen worden ingeschakeld als er echt spoed is. Wij zijn overigens niet de enige voorstander van ISA. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV, red) pleit er ook voor.”

Lees ook: ‘Fietsers rijden als gekken!’

Mens altijd de baas

Bij de SWOV ligt dat echter toch iets genuanceerder. ”Dat ISA helpt om snelheidsovertredingen te voorkomen en de daaraan gerelateerde ongevallen kan helpen voorkomen, ligt voor de hand. De vraag is echter of de dwingende variant de juiste weg is. Een dwingend systeem zal te allen tijde overruled moeten kunnen worden, bijvoorbeeld in noodgevallen. Dus hoeveel er dan van het dwingende karakter overblijft, is de vraag”, aldus Patrick Rugebregt.

‘Bel 112 maar!’

Adjunct-directeur Saskia Kluit van de Fietsersbond is het niet mee eens met de kanttekening dat een automobilist ISA moet kunnen overrulen. ”Ook wanneer men in een noodsituatie verkeert, mag iemand niet sneller rijden dan de toegestane snelheid. Dit om te voorkomen dat andere mensen in gevaar komen, maar ook omdat mensen die onder grote stress rijden een gevaar voor zichzelf kunnen worden. Als er echt haast is, wordt daarom aangeraden 112 te bellen.”

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.