Tjerk de Vries
Tjerk de Vries Nieuws 31 mrt 2015
Leestijd: 1 minuut

Pasen een eetfeest met ‘goede’ chocolade-eitjes

We grijpen de paasdagen aan om het weer massaal op een eten te gaan zetten. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) verwacht dit jaar een paasomzet in de Nederlandse supermarkten van 765 miljoen euro.

Dat is 2,5 procent meer dan vorig jaar. Net als met kerst pakt Nederland uit tijdens de paasdagen om een feestelijk ontbijt, of brunch, lunch en diner op tafel te zetten. Daar horen ook chocolade paaseitjes bij. Opvallend is dat dit jaar alle huismerk chocolade-eitjes van de supermarkten in Nederland gemaakt zijn van duurzame cacao.

Beter leven in Afrika

Hiervoor werken supermarkten samen met verschillende keurmerken zoals UTZ Certified, Rainforest Alliance, Max Havelaar en Fairtrade. Bij de verduurzaming van de cacaoketen ligt de nadruk op verbetering van de arbeidsomstandigheden in de productielanden zoals Ivoorkust en Ghana. Door steeds meer producten op de markt te brengen gemaakt met uitsluitend gecertificeerde cacao wordt de levensstandaard van heel veel boeren en hun families verbeterd en is er aandacht voor het milieu.

Lees ook: Nederlanders eten 35 miljoen eieren met Pasen

In maart 2010 hebben Nederlandse supermarkten de intentie uitgesproken om uiterlijk in 2025 alle huismerkproducten met duurzame cacao te produceren. Na de duurzame chocoladeletter, zijn nu ook de paaseitjes 100 procent van duurzame cacao.

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.