Ruben Eg
Ruben Eg Nieuws 10 feb 2015
Leestijd: 3 minuten

Staking om meer veiligheid in de trein dreigt

Er dreigt actie op het spoor en dat komt door de aanhoudende agressie tegen treinpersoneel. Want ondanks een toezegging van de NS na een eerdere werkonderbreking om vijftig nieuwe hoofdconducteurs en vijftig nieuwe machinisten aan te trekken, vindt het merendeel van de conducteurs en machinisten dat er nog altijd niet genoeg wordt gedaan voor hun veiligheid.

„De bereidheid onder het NS-personeel om de daad bij het woord te voegen is de laatste tijd flink gestegen”, klinkt het vanuit de standplaats in Den Bosch. „Er wordt steeds vaker ‘als het niet linksom kan, dan maar rechtsom’ geroepen. Steeds meer mensen zijn genegen voor meer veiligheid het werk neer te leggen, of een andere vorm van actie te gaan voeren.”

Brief

Enkele NS’ers hebben vanuit de Bossche standplaats een ‘breed gedragen’ brief gestuurd naar de directie van het spoorbedrijf. Ze vragen hierin om alle treinen in de avonduren in het weekend nu standaard te gaan uitrusten met minimaal twee conducteurs.

Volgens het treinpersoneel zijn de grote verschillen op stapavonden tussen de provincie en de Randstad al lang verdwenen. „Twintig jaar geleden kreeg je bijvoorbeeld op oudejaarsavond nog een oliebol en een hand van reizigers op provinciale lijn. Zoiets gebeurt echt niet meer. Uitgaanspubliek vraagt meer aandacht dan dat op een werkdagavond. Dan is het fijn als er een collega op je let. Politieagenten zijn altijd met zijn tweeën. Beveiligers ook. Maar de conducteur mag alleen lopen.”

Meldingen

In de brief wordt ook gevraagd om meer veiligheidspersoneel, betere training voor treinpersoneel om met geweld om te gaan en camera’s in alle nieuwe treinen en op alle stations. „Maar liever meer mensen, dan meer camera’s”, wordt er benadrukt. Volgens het personeel wordt veel geweld, vooral verbaal, amper nog gemeld. „Als je iets vaak meemaakt en melden heeft geen zin, dan laat je het maar.”

Lees ook: NS-conducteur bewusteloos geslagen

Het treinpersoneel wil graag voor het einde van de maand een schriftelijk antwoord van de NS-directie op hun voorstellen. Een woordvoerder laat weten dat het bedrijf ‘voortdurend’ probeert de geweldsproblematiek tegen te gaan. „Elk incident is er één te veel. We kijken steeds wat we extra kunnen doen.”

Oplossingen

NS zegt samen met personeel naar passende oplossingen te zoeken, door onder meer het organiseren van inloopsessies. „In Eindhoven en Den Bosch werd het idee geopperd om de ingangscontrole van de stations te vervroegen. Daar kijken we nu naar. We investeren jaarlijks ook veel in onder meer trainingen en bewaking.”

Het personeel meent dat het sluiten van de toegangspoortjes op de stations een groot deel van de ellende oplost. „Negen van de tien keer is geen vervoersbewijs de oorzaak voor verbaal en fysiek geweld. Een tekort aan materiaal komt op een goede tweede plaats.” NS deelt de eerste mening. „Dit jaar volgt daarom een nieuwe fase in het sluiten van de poortjes.”

Lees ook: Dossier geweld in het OV

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Het beste van Metro in je inbox 🌐

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tot drie keer per week een selectie van onze mooiste verhalen.