Susan Bijl verovert met haar handtas de wereld

22 juli 2014 om 11:43 door Daniëlle Rijsdijk
Susan Bijl verovert met haar handtas de wereld

In haar huis overal tassen. En als de familie Van Duin- Bijl op vakantie gaat dan staat de auto vol met tientallen kleurige zakjes. Het leven van de Rotterdamse tassenmaakster Susan Bijl is veranderd. De tijden van het opgesloten in een zolderkamer werken aan die ene perfecte, zijn verruild voor een groot atelier in Rotterdam waar de tassen met bosjes de deur uit vliegen.
Bijl wordt herkend. Bijvoorbeeld op het schoolplein, als ze haar kinderen wegbrengt of ophaalt: 'heb je die nieuwste Bijltas al?' klinkt er dan.

Haar naam is handelswaar geworden, verheven tot een product. "Dat is nog wel een beetje gek. Ook als je op straat mensen met jouw tas ziet lopen of wanneer ze je naam uitspreken. Mijn naam is een product geworden."

Haar simpel uitziende hemdtas verovert Nederland. De wereld lonkt. Het gaat bij Bijls parel om de vlakverdeling, de veelheid in kleur, de sterkte, de duurzaamheid en de functionaliteit. Dat maakt het model onderscheidend, vertelt ze. "In 2000 zijn we begonnen en in 2003 was er de eerste tas. Ik ben zonder plan begonnen, vanuit een onderbuikgevoel. Nu is het anders: alles klopt nu."

De keerzijde van haar duurzame gedachtegoed is dat door het lange leven van haar tassen -8 jaar- ze behoorlijk wat centen misloopt. "Maar dat geeft niks. Duurzaamheid kent wat mij betreft geen keerzijde. Sommigen mensen kopen meerdere tassen zodat ze kunnen afwisselen. Anderen komen na acht jaar terug met een versleten tas en willen dan pas een nieuwe. Ik wil goede, duurzame producten maken. Feit is wel dat ik heel wat tasjes moet maken voor er een goede boterham aan te verdienen is."

Geen van haar tassen is hetzelfde en liefst 200 verschillende kleurcombinaties probeerde ze de afgelopen tien jaar uit. "We zijn een professionele weg in geslagen en willen de komen jaren meerdere producten op de markt brengen." Welke dat zijn, houdt de ontwerpster nog even geheim, wel wil ze haar ontwerpen allemaal in dezelfde stijl houden. "Misschien ook wel met printjes."

Het succes is tastbaar, nu ook het buitenland lonkt. "Onze agent in Japan heeft al aangegeven interesse te hebben in een filiaal daar. We liggen bij winkels in Italië, Amerika, België en Oostenrijk, maar fysieke uitbreiding is zeker niet ondenkbaar. We moeten groeien, de grens over."

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Reacties