Rotterdamse 'hotline' voor een gratis juridisch advies

17 juni 2014 om 10:11 door Ilja Post
Rotterdamse 'hotline' voor een gratis juridisch advies

Wanneer we haar spreken, komt Jitske Stout (20) net terug van een folderactie in de wijk. In haar hand een restje brochures. 'Nu: juridisch advies. 0 euro!' staat erop. Geweldige deal natuurlijk, maar mensen moeten er wel van op de hoogte zijn. Vandaar dat de vrijwilligster actief de wijk in gaat om pro-deo haar diensten aan te bieden. Gratis dus.

Samen met zo'n vijftien tot twintig andere vrijwilligers werkt Jitske bij de Stichting Rechtswinkel Rotterdam. De twintigers zijn allen jurist in opleiding en studeren veelal aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Elke medewerker heeft in ieder geval zijn propedeuse met succes afgerond, maar de meesten zitten in het tweede of derde jaar van hun studie Rechten.

"Nog lang geen volleerde advocaten", haast Jitske zich te zeggen. "Maar kundig genoeg om te adviseren bij geschillen, praktisch na te denken over moeilijke problemen en eventuele oplossingen helder uit te leggen. En als we het antwoord op een vraag zelf even niet paraat hebben, kunnen we putten uit een uitgebreide verzameling juridische vakliteratuur. Ook wanneer we cliënten zelf niet kunnen helpen, loont het om te bellen. We kunnen ze dan altijd verwijzen naar iemand die dat wel kan."

Die cliënten vinden de medewerkers van de Rechtswinkel vooral in de hoek van de 'sociaal-juridisch minder kansrijke partijen'. Advocatenpraat voor mensen die het financieel niet al te breed hebben. "Maar ook zij hebben soms juridisch advies nodig", zegt Jitske. "Bijvoorbeeld omdat ze een conflict hebben met de huurbaas. Of omdat ze, ondanks een eerdere mondelinge toezegging van de baas, alsnog geen contractverlening hebben gekregen. Maar de meeste vragen die binnenkomen, vallen onder het personen- en familierecht: echtscheidingen, alimentatie, dat soort dingen." Hoewel de Rechtswinkel is opgezet ten gunste van 'de Rotterdammer', hebben de vrijwilligers er zelf ook wat aan. Medewerker Daniël Urbanus (24): "Tijdens je studie zit je vooral met je neus in de boeken. Wat je mist, is het contact met echte mensen. De cliënten die je bij de Rechtswinkel dagelijks aan de lijn krijgt. Zij bellen ons, omdat ze hulp nodig hebben. Maar ergens helpen ze ons ook. In de paar maanden dat ik hier nu zit, heb ik al een schat aan ervaring opgedaan."

Jitske: Het mooiste aan dit 'baantje': dat je mensen écht helpt. Een hoop bellers hebben geen idee van wat hun rechten zijn. Door hen daarover te informeren haal je meteen een hoop stress weg. Wanneer ze ophangen sluiten ze de meesten dan ook af met een welgemeend: dankjewel."
 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Reacties