Mini-cursus voor chauffeur in strijd tegen ladingdiefstal

2 mei 2014 om 08:54 door Bianca Brasser
Mini-cursus voor chauffeur in strijd tegen ladingdiefstal

Een soort online theorie-examen voor chauffeurs moet een einde maken aan de oplopende schade als gevolg van ladingdiefstallen. Het Verbond van Verzekeraars, Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisatie EVO lanceren hiervoor vandaag de website preventieinzicht.nl. "In een uurtje kunnen chauffeurs en ondernemers de e-learningmodule op de site doorlopen", zegt Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars, dat het initiatief nam voor de website. "Er worden vragen gesteld over waar de volgeladen vrachtwagen bijvoorbeeld het beste geparkeerd kan worden in verschillende situaties en tussendoor krijg je tips, zoals niet op sociale media of in een vol wegrestaurant communiceren over de lading van je vrachtwagen."

De schade als gevolg van ladingdiefstal bedraagt ongeveer 350 miljoen euro per jaar. Het aantal aangiften van ladingdiefstal, waaronder ook pogingen tot diefstal, steeg vorig jaar naar 432. Bijna een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder toen de teller nog op 287 stond, zo blijkt uit de rapportage Transportcriminaliteit 2013 van het Landelijk Team Transportcriminaliteit van de politie. "En dan gaat het hier alleen nog over ladingdiefstal in Nederland", vult Buis aan. "In andere Europese landen ligt dit aantal nog hoger. Hoe zuidelijker de chauffeur rijdt, hoe groter de kans op ladingdiefstal. Georganiseerde bendes zijn actief als zeilsnijder. Voornamelijk op minder beveiligde, vaak donkere parkeerplaatsen langs snelwegen snijden zij het afdekzeil van vrachtwagens open en nemen alles mee wat voor hen waardevol is."

Het gemiddelde schadebedrag bij een ladingdiefstal ligt al snel rond de 100.000 euro. Volgens het Verbond van Verzekeraars ligt naast de maatregelen die politie en justitie treffen in de strijd tegen ladingdiefstal ook een rol weggelegd voor de chauffeurs. "Chauffeurs zijn niet dom, maar bewustwording creëren kan geen kwaad", zegt Buis. "Kleine dingen kunnen een groot verschil maken. Zoals een plaatsje bij het raam uitkiezen in een wegrestaurant met zicht op je vrachtwagen. Maar ook nadenken over waar de sleutels van de vrachtwagen worden opgeborgen, als de wagen volgeladen op het terrein van de ondernemer staat. Het gebeurt nog regelmatig dat de sleutels gewoon op de kantinetafel liggen terwijl het terrein nauwelijks beveiligd is."
 

Wil je op de hoogte blijven van de belangrijkste en leukste nieuwtjes?
Like ons dan even op Facebook. Dat is zo gepiept!

Reacties